donderdag 25 januari 2018

Ik las: 'Breinsteins Missie', geschreven door Ineke Fritz



Breinsteins Missie

Boekgegevens
Titel: Breinsteins Missie
Auteur: Ineke Fritz
Genre: spannend jeugdboek, 10-12 jaar
Uitgave: paperback, 250 pagina's
Uitgever: Droomvallei Uitgeverij, oktober 2017
ISBN: 978 94 91886 93 5
Coverillustratie: Leon Römer

Het verhaal en mijn mening:

Nick en zijn neef Jayden krijgen te horen dat ze een opa hebben. Het is de wereldberoemde wetenschapper Bruce Sutton, die een goede reden heeft om nu pas aan zijn kleinzoons te vertellen dat hij nog leeft. Opa heeft de jongens uitgenodigd in het geheim, ondergrondse complex waar hij werkt. Tijdens deze vakantie brengt een verschrikkelijke ontdekking opeens het leven van miljoenen mensen in gevaar. 

Wetenschapper Bruce Sutton bewijst wat Albert Einstein jaren geleden al voorspelde: zwaartekrachtgolven bestaan.
Zwaartekrachtgolven kunnen zowel in de ruimte als op aarde onder druk grote schokken veroorzaken bijvoorbeeld in de vorm van aardbevingen.

Bruce wil die aardbevingen voorkomen en heeft met een groep medewerkers twee machines ontwikkeld: de Speurder en de Bever.
Zijn uitvinding van de Speurder is een stap in de goede richting, maar de Bever veroorzaakt juist schokken, in plaats van ze te voorkomen. Als de Bever in verkeerde handen komt is het een massavernietigingswapen, dat het leven van miljoenen mensen in gevaar brengt. 
Bruce werkt aan een oplossing, maar de vijand is slimmer dan hij dacht. 
Nick en Jayden hebben geen tijd om een plan te bedenken: ze moeten in actie komen. 

Nick en Jayden communiceren met elkaar door middel van gebarentaal en geheimtaal om anderen niet op de hoogte te brengen van wat ze denken en wat ze willen gaan doen om de wereld voor een ramp te behoeden. 
De jongens komen er uiteindelijk ook achter dat een nieuwe game neerzetten niet zo eenvoudig is, daar komt zeker meer bij kijken.

De soms wat futuristisch aandoende snufjes zijn heel leuk verwerkt in het verhaal; ik moest soms aan de tekenfilm De Jetsons denken  tijdens het lezen. Deze Amerikaanse tekenfilm werd uitgezonden door NTS (14 november 1965 - 24 april 1966) en Veronica (1 oktober 1986 - 15 april 1987 / 6 april - 28 september 1988).

Nick en Jayden leren tijdens dit avontuur meer op hun eigen krachten en kennis vertrouwen en worden zich op een hardhandige manier er van bewust gemaakt dat iemand in werkelijkheid heel anders kan zijn dan hij of zij zich voordoet.
“Hij keek naar het van haat vertrokken gezicht, waarvan de kaak begon op te zwellen. Dat iemand die er zo mooi uitzag, van binnen zo lelijk kon zijn.”

Breinsteins Missie is een spannend avonturenverhaal voor de jeugd vanaf 11 jaar waarin ook de humor zeker niet ontbreekt. 
Ik heb dit boek graag gelezen.

De auteur:
(foto: website Ineke Fritz)

Ineke over zichzelf:
“De eerste twintig jaar van mijn leven heb ik in Amsterdam gewoond. Daarna heb ik de 'reusachtige' sprong naar Diemen gewaagd. Die is me goed bevallen, want tot nu toe ben ik alleen in mijn fantasie verder gesprongen.

Schrijven en honden zijn mijn passie. Mijn werk als copywriter bij reclamebureaus inspireerde me tot het schrijven van fictie.” 

Lees meer over Ineke en haar werk op haar website.
Eerder las ik van Ineke Pizza della Vita

Breinsteins Missie koopt u bij uw lokale boekhandel of bij


Met dank aan de uitgever voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.