dinsdag 18 december 2018

Ik las: Neem de titel serieus - Rodaan Al Galidi



Neem de titel serieus

Neem de titel serieus is een ode aan psychisch zieken en een troost voor losers.
(bron info: binnenflap)

Neem de titel serieus; hierbij wil ik graag vermelden dat ik alleen de titels van de gedichten serieus heb genomen.

Wind

Mijn vader wist niet dat hij psychisch ziek was, 
tot ik geboren werd
en hij in mij zijn ziektes zag.
Mijn vader ging ervandoor.
Hij kon niet zijn psychische ziektes in hem 
en in mij
dragen.

Mij moeder zag niet haar psychische ziektes in mij,
maar zichzelf, en ze begreep niet dat wat voor haar het leven is,
voor mij een gedwongen opname blijkt.
Mijn moeder bleef.

Nu ben ik
precies zo
als mijn vader toen hij ons verliet.
Ik ken de wind die hem wegduwde,
het begint aan mij te trekken.


In deze dichtbundel laat Rodaan Al Galidi waarheden zien die we soms willen verbloemen met iets moois of veranderen in iets wat niet bestaat.
Ook dat 'doen alsof' is volgens de auteur een psychische ziekte.

Deze bundel gaat behalve over liefde, hunkering (Begoña), geld en eenzaamheid vooral over relaties in de ruimste zin des woords. Hier valt ook de relatie van de mens tot zichzelf onder, van het hoofd tot het hart, van de droom tot de nachtmerrie. 
En dat alles door zelfverwijzing vooral ook andersom.

Denk niet dat dit een bundel is waar je vrolijk van zult worden, maar dat is ook de opzet nooit geweest. Deze bundel zet je aan tot verder kijken dan je neus lang is. Dingen (h)erkennen en kansen benutten.
En steeds geldt weer: het is maar net hoe je er naar kijkt en hoe je het wilt noemen.

Open de deur

Open de deur voor de liefde.
Als ze neemt, noem het geven.
Als ze afbreekt, noem het ruimte.
Als ze verbiedt, noem het verlangen.
Als ze blijft, noem het eenzaamheid.
Als ze wegjaagt, noem het vrijheid.
Als ze doodt, noem het leven.
Als ze verdwijnt, noem het dood.




(afbeelding: achterflap)

De auteur
Rodaan Al Galidi (1971) is schrijver en dichter. Hij is afkomstig uit Irak en woont sinds 1998 in Nederland. Omdat hij in eerste instantie hier niet naar school mocht, heeft hij zichzelf Nederlands leren lezen en schrijven. 
Neem de titel serieus is zijn negende dichtbundel. 
Hij publiceerde zes romans, waaronder in 2016 het zeer succesvolle Hoe ik talent voor het leven kreeg. 
In 2017 verscheen de verhalenbundel Duizend-en-een-nachtmerries
De bundel De herfst van Zorro (2007) stond op de shortlist van de VSB Poëzieprijs, evenals Koelkastlicht (2016). De roman Dorstige Rivier (2009) stond op de shortlist van de BNG Nieuwe Literatuurprijs en De autist en de postduif (2011) werd bekroond met de prestigieuze Europese Unie Prijs voor de Letteren.

Neem de titel serieus koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens
Titel: Neem de titel serieus
Auteur: Rodaan Al Galidi
Genre: Poëzie
Uitgave: paperback met flappen, 68 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Jurgen Maas, verschijnt 21 september 2018
ISBN: 978 94 91921 49 0
NUR: 306

Met dank aan Uitgeverij Jurgen Maas voor het toezenden van een recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.