dinsdag 16 april 2019

"Een fantasie die onbeteugeld lijkt, gecombineerd met een verhaal dat leest als een lied." Voor Kinderboeken (Nienke Pool) las ik: Voorgoed weg - Harrie Geelen



Voorgoed weg 

'Voorgoed weg' bestaat uit Deel 2 ( De Bruiloften van Tor) en Deel 3 (De Grootmoeder van het Kwaad) van de trilogie: Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?

Er is goed. Er is kwaad. En er is erger. Dat weet iedere prins.

In 'Voorgoed weg', het tweede en derde deel van de trilogie 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?', gaat prins Tor van Sombriƫ op zoek naar zijn bruid. Steeds opnieuw. Hij moet bouwen op mensen; en iedere kabouter weet dat mensen niet bestaan.
Er zijn vrouwen, er zijn slechte vrouwen en er is de grootmoeder van het Kwaad. Er is geen heks die dat niet weet.
Zo raken mensen steeds verder van huis.

Maar iedere veerman kan het u vertellen: waar een heen is, is een weer.

Achter in het boek staat een Namenlijst waar je van zult genieten: gewoonweg fantastisch!
Een paar voorbeelden:
Knipscheer        : Dwerg. Hij heet niet zo.
Zo zijn de          : - Manieren. Er zijn vele manieren. Er is maar een Manier om ermee om te gaan.    Zie: Manieren.
Vaste reuzen : Reuzen die er het hele jaar zijn. Zie: horizonvervuiling.

Enkele afbeeldingen die Harrie Geelen vrijgaf op de site van Turing Foundation van Pieter Gielen, passend bij de verhalen in de  trilogie, zoals: 

Bij hoofdstuk 131 'Een malende elf':
Er stond ergens een ezeltje. De watermolen doet het niet. Gelukkig komt er nou een klant dacht Aernout. Hij ging naar het scheefgezakte huisje en bonsde op de deur. 'Molenelf?' riep hij. 'Hallo? Ben ik bij de molenelf?' 


Bij hoofdstuk 130 'Geuren': 
'Hektor, daar staat een kooi met een zwarte kraai op het pad. Waren we hier net?'
'We zijn absoluut goed gelopen,' zei Hektor. Ik herken die boom, en die boom ook.'
'Hebben we die kooi daarstraks dan allebei niet gezien?'

Dit tweede en derde deel 'Voorgoed weg' van de trilogie 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?' bevestigt wederom de enorme veelzijdigheid van Harrie Geelen.
Een fantasie die onbeteugeld lijkt, gecombineerd met een verhaal dat leest als een lied. Als de melodie klopt is dat een prachtige aanvulling op de tekst en dat is hier het geval.
Deze trilogie is niet bedoeld om even tussendoor te lezen. 
Ik kan iedereen aanraden om er echt voor te gaan zitten en alles om je heen uit te zetten, zodat je niet afgeleid zult worden door dingen die wel bestaan.


De auteur:
Harrie Geelen (1939) is tekenaar, dichter en componist. Terwijl hij werkzaam was bij de Toonder Studio's schreef hij de Nederlandse tv-klassieker Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer? Zijn oeuvre omvat meer dan vijftig jaar teksten, liedjes, tekeningen, tv en theater, en is vele malen bekroond.

In deze trilogie kan alles wat Harrie Geelen in 1970 absoluut moest vergeten. Anders dan in de succesvolle tv-serie staan nu elk (on)voorstelbaar wezen en elk landschap tot zijn beschikking. Met saaie dingen als zwaartekracht heeft de bedenker nu niets meer te maken. Het resultaat is Hamelen, zoals Geelen vanaf het begin voor zich heeft gezien.

Klik HIER voor mijn recensie van het eerste deel De weg naar voorgoed, dat ik gelezen heb voor de website van KINDERBOEKEN
Ook dit tweede en derde deel las en recenseerde ik voor Kinderboeken.

Voorgoed weg koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens
Titel: Voorgoed weg
Trilogie: Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer? Deel 2 en 3
Genre: fantasy
Auteur: Harrie Geelen
Uitgave: paperback met flappen, 918 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Van Oorschot, 8 maart 2019
ISBN: 978 90 28282 29 2
ISBN: 978 90 28292 15 4 (eBook)


Met dank aan Uitgeverij Van Oorschot voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.