zaterdag 8 april 2023

Vandaag in de schijnwerpers: 'Hoe ik de vissen ontmoette' geschreven door Ota Pavel

 met een voorwoord van Jan van Mersbergen


Hoe ik de vissen ontmoette

Hoe ik de vissen ontmoette zijn de ontroerende memoires van de Joods-Tsjechische schrijver Ota Pavel. Hij neemt ons mee naar zijn onbezorgde jeugd en de magische tijd waarin de wereld gevuld leek te worden met het vissen langs rivieren en rond meren in het bijzijn van twee sprankelende verhalenvertellers: zijn vader en zijn oom Prošek. Achter de zonnige, liefdevolle anekdotes over de natuur en het vissen verzamelen zich de schaduwen van de donkere tijden die Pavel de rest van zijn leven zullen achtervolgen. 

Het tedere Hoe ik de vissen ontmoette gaat over het streven naar geluk en vrijheid waardoor we de grootste catastrofes van de geschiedenis kunnen overleven, maar het is boven alles een gepassioneerd en aangrijpend pleidooi voor vissen, leven en liefde. 

De auteur:

Ota Pavel, geboren als Ota Popper (2 juli 1930 - 31 maart 1973) was een Tsjechische schrijver, journalist en sportverslaggever. Hij wordt geroemd om zijn korte verhalen en autobiografische romans. Zijn carrière als sportverslaggever kwam tot een einde toen bleek dat hij een bipolaire stoornis had. In 1966 moest hij ook stoppen met zijn werk als journalist en werd hij verschillende keren opgenomen in een inrichting. In deze moeilijke periode schreef hij zijn mooiste werken. In 1973 stierf hij aan een hartaanval.

De pers:

‘Het zijn absurde parabels, afwisselend hilarisch, verontrustend en mysterieus.’
The Guardian

‘Ik raad u met drang aan dit boek te lezen.’
Adam Thirlwell, New Statesman

Hoe ik de vissen ontmoette koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Hoe ik de vissen ontmoette
Auteur: Ota Pavel
Genre: literaire fictie
Uitgave: paperback met flappen, 184 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Koppernik, april 2023
ISBN: 9789083274362
Originele titel: Jak jsem potkal ryby
Vertaald door: Edgar de Bruin 
NUR: 302


Met dank aan Uitgeverij Koppernik voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Koppernik)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.