woensdag 3 mei 2023

Ik las en genoot van: 'Vogeltje en Walvis' geschreven en geïllustreerd door Eza Weijer

 Voor wat ons vleugels geeft


Vogeltje en Walvis

Liesje is een vrouw die iedere ochtend om 7 uur Vogeltje eten geeft. Daarna gaat ze naar Kantoor om te werken. Vogeltje woont in een kooitje bij Liesje thuis. Hij kan geen kant op.
Ondanks dat Liesje goed voor Vogeltje zorgt, heeft hij het gevoel dat hij iets mist. 
Als Liesje op een dag vergeet het kooitje te sluiten, ontsnapt Vogeltje en pas dan ontdekt hij wát het is dat hij mist.
Liesje woont vlakbij de zee en Vogeltje is enorm verbaasd als hij ziet hoe groot de zee is! Hij ziet in de verte een groen stipje en dáár wil hij naartoe. Hij gaat op avontuur en vliegt in de richting van de groene stip.

Maar ‘s avonds wordt Vogeltje moe en moet hij uitrusten. Gelukkig is daar midden in de zee een rots en Vogeltje gaat daar op zitten om uit te rusten. 
De rots beweegt opeens: het is geen rots maar een Walvis! Walvis vindt het goed dat Vogeltje gebruik van zijn grote lijf maakt om op uit te rusten.

Walvis en Vogeltje gaan samen op avontuur en Vogeltje ontdekt dat vrijheid belangrijk is voor iedereen. Niet alleen de vrijheid om te bewegen maar ook de vrijheid om te zijn wie je bent is belangrijk. 

‘Vogeltje en Walvis’ is een verhaal over de vrijheid om te zijn wie je bent én de plek vinden waar je jezelf thuis voelt. Dat is natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde, want iedereen is anders.



De auteur:

Eza Weijer (1981) werkt als kunstenaar vanuit droombeelden en het onderbewuste. Haar personages en decors zijn daardoor zowel mysterieus als herkenbaar.

Eza Weijer over zichzelf:

“Ik ben geboren in 1981. Als kind had ik een rijke fantasie, tekende veel en schreef verhaaltjes. Ook op de middelbare school bleef ik tekenen, om mijn eigen verbeelding en dromen vorm te kunnen geven.

Ik wilde naar de Kunstacademie, maar studeerde af in International Business in Leeds (Engeland). Zowel de studierichting als het bedrijfsleven pasten niet bij mij, en via een omscholing ben ik gaan werken in de zorg voor ouderen en kinderen.

Gelukkig kwam ook het tekenen en schilderen weer terug, met als trouwe inspiratiebron nog steeds de eigen verbeelding, waaruit personages, landschappen en taferelen als vanzelf ontstaan.”

Neem ook een kijkje op haar website.

Vogeltje en Walvis koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Vogeltje en Walvis
Auteur en illustrator: Eza Weijer
Genre: kinderboeken, prentenboeken vanaf 4 jaar
Uitgave: hardcover, 40 pagina’s
Uitgever: Levendig Uitgever, april 2023
ISBN: 9789083222271
NUR: 274
Met dank aan Levendig Uitgever voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Levendig Uitgever)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.