zaterdag 24 juni 2023

Ik las 'Madelief' geschreven door Samirah de Loyer




Het is 1687. Madelief woont met haar ouders en zusje op een boerderij waarvan een  leenheer het bestuursrecht heeft.

Ze is een jonge vrouw, die weet wat ze wil en vooral ook wat ze niet wil. De grote verschillen tussen arm en rijk zijn volgens haar weerzinwekkend en haar afkeer van de adel steekt ze niet onder stoelen of banken. 

Dan komt de nog jonge leenheer David Boursse in beeld. Heer David  is op dat moment negentien jaar jong en hij bezoekt hun boerderij. Hij ziet er niet onaardig uit en is vriendelijk tegen iedereen. Dat is vrij uitzonderlijk, maar haar verontwaardiging is groot als ze er achter komt dat ze uitgehuwelijkt is aan deze landheer. 

Met moeite blijft ze beleefd tegen Heer David. Haar ouders lijken haar niet te begrijpen en wanneer haar vader komt te overlijden, kan ze op zijn steun ook niet meer rekenen.

“Een diepe zucht verliet mijn lichaam. Mijn gevoelens liet ik de vrije loop. Ik wist wat mijn vader gewild zou hebben. Ik wist dat ik het moest doen.”

Zal het Madelief lukken om haar gedachten te ordenen, of sluit ze de kans op een gelukkig leven helemaal uit? 

Een mooie boodschap in dit verhaal is dat wanneer niet alles precies gaat zoals je het verwacht, je niet meteen alles op moet geven en dat je daardoor je huwelijk laat stranden.
Lees dat verder in ‘Madelief’; een roman met pagina’s die soms stijf staan van spanning. Het is jammer dat op het einde niet alle vragen beantwoord worden. Ondanks de taalfoutjes heb ik ‘Madelief’ graag gelezen. 



De auteur:

Samirah de Loyer (2021) is geboren te Veghel. 

Ze is altijd al geïnteresseerd geweest in verhalen en boeken. Ze kwam er al snel achter dat schrijven haar passie is en dat het haar droom is om schrijfster te worden. Deze droom heeft ze altijd nagestreefd. Hierin werd ze ook gesteund door haar naasten. Ze ging steeds meer experimenteren in haar schrijven om zich zo verder te ontwikkelen.

Eerder las ik las van Samirah: De Levensroos

Madelief koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:
bol.com
Bruna.nl
BookSpot
Libris
Standaard Boekhandel

Boekgegevens:

Titel: Madelief
Auteur: Samirah de Loyer
Genre: fictie 15+, historische roman
Uitgave: paperback, 133 pagina’s
Uitgever: Ambilicious, oktober 2021
ISBN: 9789493210967
NUR: 285


Met dank aan de auteur voor het toezenden van een recensie-exemplaar
(bron info: Ambilicious)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.