woensdag 23 augustus 2023

Ik las: 'Wat ik niet deed' geschreven door Johnny Bollé

 Haar dood is niet wat het lijkt...


Wat ik niet deed

Emily Van Gogh is een schrijfster die in een diep dal zit. Haar man en dochter zijn kort na elkaar overleden, en ze kan het niet verwerken. Ze heeft een writer's block en slaapt slecht. 
Op een dag krijgt ze een aanbod van een uitgever om een boek te schrijven over Megan Kerr, de laatste heks van Durness. Megan Kerr werd in de 17e eeuw veroordeeld voor hekserij en verbrand op de brandstapel. 
Emily is niet écht geïnteresseerd, maar ze accepteert het aanbod om de uitgever te plezieren.

“Mijn onzekerheid heeft me altijd parten gespeeld, zelfs toen ik nog een kind was. Ik heb me dikwijls afgevraagd waaraan ik dat gebrek aan  zelfvertrouwen te danken heb. Ik behoorde steeds tot de beste leerlingen van mijn klas en had leuke vriendinnen, er was geen reden voor mijn onzekerheid.”

Emily gaat naar Schotland om onderzoek te doen voor haar boek. Ze ontmoet daar een aantal mensen die meer weten over Megan Kerr. Ze ontdekt dat Megan Kerr een heel andere vrouw was dan ze dacht, en dat ze misschien wel onschuldig was aan de beschuldigingen van hekserij.

Terwijl Emily meer te weten komt over Megan Kerr, wordt ze ook steeds meer achtervolgd door schuldgevoelens. Ze wordt achtervolgd door een mysterieuze man en ze wordt bedreigd. Ze weet niet meer wie ze kan vertrouwen en wie er achter de moorden zit.

“Op het moment dat ik de deur wil dichtgooien, lijkt het of ik door een bliksem wordt getroffen die duizend volt stroom door mijn lichaam jaagt. Heel mijn lijf verstart, mijn ogen voelen zo groot dat het lijkt of ze uit hun kassen dreigen te rollen.  Half verstopt onder de passagierszetel ligt een zwart, glimmend kledingstuk. Ik duw de deur opnieuw open en buk me op het op te pakken. 
Mijn vingers beven. Mijn mond valt open.
Ik heb de zwarte cape in mijn handen...”

Wat ik niet deed is een spannende thriller met een sterke plot en goed uitgewerkte personages. De emoties van alle betrokkenen zijn goed voelbaar, ongeacht je persoonlijke voorkeur voor het personage.
Door de verschillende verhaallijnen en de wisselende tijdslijnen leest het boek als een trein. De schrijfstijl van Johnny Bollé is vlot en meeslepend en de spanning wordt hier opgebouwd tot een prachtige ontknoping. 

Ik heb Wat ik niet deed graag gelezen.



INKIJKEXEMPLAAR


De auteur:


Johnny Bollé schrijft thrillers en korte verhalen. Zijn vlotte, beeldende schrijfstijl en zijn typerende onverwachte plotwendingen houden de lezer stevig in zijn greep. Hij weet als geen ander hoe hij in zijn verhalen een sfeer kan creëren waaruit je niet meer kan ontsnappen. 

Zijn boek Bloedmaan werd door het lezersplatform van de VRT - Lang zullen we lezen - verkozen tot één van de 20 beste boeken van 2019. De thriller Hij noemde me Duivelskind werd door het team van recensenten van ThrillZone genomineerd voor de longlist van de Thrillzone Awards 2020 voor de categorie Beste Nederlandstalige thriller. Wilde gok, zijn vierde thriller, werd in 2021 absolute favoriet van boekenblog Perfecte Buren.

Eerder las ik van Johnny Bollé

Wat ik niet deed koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Wat ik niet deed
Auteur: Johnny Bollé
Genre: thriller 
Uitgave: paperback, 235 pagina’s
Uitgever: uitgeverij LetterRijn, oktober 2022
ISBN: 9789493192379


Met dank aan uitgeverij LetterRijn voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: uitgeverij LetterRijn)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.