vrijdag 20 oktober 2023

Ik las: 'Bad Castro' geschreven door Kevin Brooks

 


Bad Castro


Castro is vóór zijn vijftiende al een berucht bendelid die op de radar van de Engelse politie staat. Castro zou de leider van de Cane Town Kills hebben vermoord om zelf de macht te grijpen. 

Het verhaal wordt verteld uit het perspectief van Judy Ray en begint al meteen heftig.
Tijdens gewelddadige rellen tussen de verschillende bendes in Londen wordt hij opgepakt door drie politieagenten. Twee agenten zitten voor in een auto en Castro en de jonge detective Judy Ray zitten achterin.

“Uit wat ons over hem was verteld, hadden we verwacht dat hij een jaar of vijftien, zestien was, maar zodra ik hem zag leek me dat moeilijk te geloven. En nu hij pal naast me zat, met zijn geboeide handen in zijn schoot rustig uit het autoraam starend – wist ik dat hij niet ouder dan dertien of veertien kon zijn. Niet dat het enig verschil uitmaakte. Hou oud hij ook mocht zijn, hij was Bad Castro.”

Ze zijn onderweg naar het bureau, maar de politieauto wordt geramd en alleen Castro en Judy Ray overleven deze crash. Samen trekken ze noodgedwongen de rest van de nacht op en proberen uit deze gevarenzone te komen.
Maar daarvoor moeten ze samenwerken en zo komen Judy en Castro dichter bij elkaar. Ze blijken meer gemeen te hebben dan je voor mogelijk had gehouden.
En dan is er nog de vraag waarom het lijkt dat Castro haar wil beschermen? Gaandeweg laat Castro steeds meer los over zijn verleden en leert Judy ook meer over haar eigen achtergrond. 

“Hoe was het mogelijk? Er kwam zoveel over me heen, zoveel vragen over zoveel dingen, zoveel wat ik niet begreep. Maar hoewel ik geschokt en sprakeloos was, was het niets vergeleken bij de klap die volgde. Castro aarzelde niet.”

Het boek behandelt een aantal belangrijke thema's, zoals goed versus kwaad, rechtvaardigheid en vergeving. ‘Bad Castro’ is een heftig boek en levert een leeservaring die je snel loslaat. Brooks laat zien dat de wereld niet altijd zwart-wit is en dat zelfs de meest beruchte criminelen nog steeds menselijk zijn.

Ik heb ‘Bad Castro’ graag gelezen.



De auteur:

Kevin Brooks (Exeter, 1959) studeerde psychologie en filosofie in Birmingham, maar stopte voortijdig met beide studies. Hij had verschillende banen, en was vooral werkzaam als musicus en beeldend kunstenaar. Hij gaf zijn werk op om fulltime te kunnen schrijven.
 
Kevin Brooks is een bekend en gelauwerd schrijver van young adultboeken, zoals Candy en iBoy (5e druk). Zijn duistere thema’s, soms controversieel, spreken een groot en jong publiek aan. Zijn meest recente boek was Hondenjong. Brooks ontving onder andere voor Bunkerdagboek de Carnegie Medal, en de Deutscher Jugendliteraturpreis voor Lucas en Het Dodenpad.

Lees meer over hem op zijn auteurspagina bij De Harmonie.

Eerder las ik van Kevin Brooks: Bang geboren.

Bad Castro koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Bad Castro
Auteur: Kevin Brooks
Genre: 15+, Fictie, young adult
Uitgave: paperback, 176 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij De Harmonie, november 2022
ISBN: 9789463361576
Oorspronkelijke titel: Bad Castro
Vertaald door: Jenny de Jonge


Met dank aan Uitgeverij De Harmonie voor het toezenden van een exemplaar.
(bron info: Uitgeverij De Harmonie)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.