zaterdag 7 oktober 2023

Ik las: 'Historische Verhalen - Korte verhalen uit de Tweede Wereldoorlog', geschreven door diverse auteurs

 


Historische Verhalen
Korte verhalen uit de Tweede Wereldoorlog

In het voorwoord vertelt Rik van der Vlugt over de familie Hoogstraal.
Een afbeelding van de zusjes Johanna en Marjam siert de voorkant van de cover; wie had eerder kunnen bedenken dat deze fleurige gele sterren op hun jurkjes de boodschappers van zoveel leed zouden zijn. Rik vertelt over hun ouders IzaƤc en Hilde en hoe ze (toen nog) samen in oktober 1943 werden gedeporteerd naar kamp Westerbork.

De Tweede Wereldoorlog is een periode vol strijd, conflicten en chaos; dit is een voedingsbodem voor verhalen. Uitgeverij Historische Verhalen schreef om die reden een verhalenwedstrijd uit met de Tweede Wereldoorlog als thema. De vijftien beste vertellingen hebben een plaats in dit boek gekregen. De tijd waarin de verhalen zich afspeelt varieert van het begin tot het einde van deze oorlog.

In deze bundel lees je onder andere over een Joods meisje dat weet te ontsnappen uit een trein, over een boekverkoper die vreest voor zijn voortbestaan en over vrouwen in een Jappenkamp. Het ene verhaal is wat meer beschrijvend dan het andere, maar stuk voor stuk geven ze een inkijk in gebeurtenissen waarover we wel gehoord hebben, maar niet meer zo helder op ons netvlies staan. Wanneer vandaag de dag op het nieuws verteld wordt dat men twijfelt aan de authenticiteit van het Dagboek van Anne Frank geeft dat te denken.

Niet iedereen heeft even veel meegekregen over De Tweede Wereldoorlog. We weten wel dat er keuzes gemaakt moesten worden en in deze bundel lees je over mensen en hun gevoelens over wat ze meemaakten.
Fijn om te lezen dat deze verhalen een mengeling van feiten en fictie zijn. Ieder verhaal wordt gevolgd door een historische verantwoording. 
Plotseling was er voor gewone mensen een nieuwe werkelijkheid waar ze mee om moesten gaan. In deze bundel lees je of dat ook lukte.

Fragment uit het verhaal ‘Kersenbloesem' van Emily Visser.
 
Mantsjoerije, China, oktober 1944

Tik. Tik. Tik. Tik. Het geluid van de vallende regen op het dak doet me ontwaken uit mijn lichte slaap. Ik wrijf in mijn ogen om wakker te worden en de hoofdpijn overvalt me direct. Terwijl ik me op mijn rug draai, krimp ik direct ineen als de pijnscheuten door mijn hele lichaam schieten. Inmiddels zou ik gewend moeten zijn aan de hoofdpijn, de zere spieren, de blauwe plekken, maar ik ben het niet. Het slapen op een bamboematje helpt ook niet; de kou en hardheid maken dat mijn lichaam elke dag strammer en pijnlijker voelt.

Door het kleine raam komt ondanks de wolken een klein beetje licht binnen. Ik weet niet hoe laat het is, maar het zal vroeg in de ochtend zijn. Het is namelijk doodstil, iets wat je niet vaak meemaakt hier. Overdag is het gestamp van soldatenlaarzen hoorbaar, het bulderende gelach, het geschreeuw van orders en – het meest verschrikkelijke – het gegil. Nu hoor ik niets anders dan het geluid van de regen. Het is lang geleden sinds ik een moment van rust heb gehad. Ik sluit mijn ogen weer en focus me op het rustgevende getik.

Voorzichtig draai ik me op mijn linkerzij naar de muur toe, terwijl ik de pijn in mijn arm zoveel mogelijk probeer te negeren. Als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat ik al oud ben en dat mijn lichaam protesteert door de slijtage van de vergane jaren. Maar ik ben niet oud; ik ben zelfs niet eens volledig volwassen te noemen.

Einde fragment

Er werden in de wedstrijd door de uitgever drie winnaars aangewezen, maar voor mijzelf zijn het allemaal winnende verhalen.
Ik heb deze verhalen graag gelezen omdat ze me ontroerden, informeerden en me na lieten denken over wat er gebeurde met mensen in deze verschrikkelijke Tweede Wereldoorlog. De historische achtergronden zijn hierbij onmisbaar. 


Over de Tweede Wereldoorlog op Wikipedia:

De Tweede Wereldoorlog was de escalatie van de Tweede Chinees-Japanse Oorlog die begon in 1937 en een Europese oorlog begonnen in 1939 tot een militair conflict dat van 1941 tot 1945 op wereldschaal werd uitgevochten tussen twee allianties: de asmogendheden en de geallieerden.

De auteurs:

Ayleen Anders, Ykelien L. Boersma, Sasja Coehoorn, Anna Czerednik, Eva Gabriela, Annejet Groenewegen van der Weiden, Elsbeth de Jager, Arisca ter Maaten, Marjet Maks, Aline Pennewaard, Judith Poels, Mathieu Prins, Danique van der Rijt-de Ridder, Robert Tetteroo, Emily Visser.

Eerder las ik:

Korte verhalen uit de Tweede Wereldoorlog koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekinformatie:

Titel: Korte verhalen uit de Tweede Wereldoorlog
Serie: Historische Verhalen
Auteurs: (diverse auteurs) zie boven
Genre: verhalenbundel
Uitgave: paperback, 276 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Historische Verhalen
ISBN: 9789083280998
NUR: 303


Met dank aan Uitgeverij Historische Verhalen voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Historische Verhalen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.