dinsdag 7 november 2023

Ik las: 'Alles wat knelt' geschreven door Mariska Hammerstein

korte verhalen


 Alles wat knelt

"Er schuurt van alles, in de meeste verhalen is niets wat het lijkt en zelfs over de zonnigste vakanties valt nog een schaduw."

De tien korte verhalen in Alles wat knelt zijn geschreven vanuit het perspectief van een van de personages. 
Terwijl je leest raak je in de ban van het werk van deze auteur. Je kunt na een verhaal gelezen te hebben, niets anders dan verder lezen en komt ook dan weer in een heel nieuwe wereld terecht. Je weet dat het fantasie is die heel realistisch gebracht wordt; je ziet het voor je ogen gebeuren zoals in het verhaal over pesten.

“Ik voelde me verlamd. Ik kon wel janken. Maar dat deed jij in mijn plaats. Zoals ik je op de lagere school zo vaak had zien doen, sloeg je je handen voor je ogen en snikte het uit. Ook hier had je geen eer meer hoog te houden. 
En ik?
Zeg het dan, dacht ik. Ik had het zowel tegen jou als tegen mezelf. Maar ik kon het niet en jij zweeg ook.” 

Mariska Hammerstein heeft een vlotte en beeldende schrijfstijl. Ze weet haar personages goed te schetsen en ze weet de lezer in hun wereld te trekken. De verhalen zijn vaak humoristisch, spannend of zelfs fantastisch. 
Ze weet de lezer te raken met de kwetsbaarheid van haar personages. 

“Voor hem was zijn vader vanaf dat moment dood. Of zijn moeder wist wat er zich achter haar rug afspeelde, wist hij niet. Hij had het haar nooit gevraagd, maar op de een of andere manier had hij het idee dat ze ervan op de hoogte was en het liet gebeuren.”

Alles wat knelt is een sterke verhalenbundel die de lezer laat nadenken over de complexiteit van het menselijk bestaan. De verhalen zijn veelal realistisch, herkenbaar en soms zelfs ontroerend. Mariska Hammerstein is een talentvolle schrijfster die de lezer weet te verrassen.
Een verhaal kan ontroerend maar tegelijkertijd ook angstaanjagend zijn.
In Alles wat knelt is niets zoals het lijkt...

Ik het Alles wat knelt graag gelezen en kijk dan ook uit naar meer van haar verhalen voor volwassenen.



De auteur:

Mariska Hammerstein (1953, Rotterdam), aanvankelijk journaliste en redactrice bij diverse uitgeverijen, schrijft en publiceert al tientallen jaren. 
Alles wat knelt is haar eerste bundel korte verhalen voor volwassenen.

Lees meer over Mariska en haar werk op haar website.

Alles wat knelt koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Alles wat knelt
Auteur: Mariska Hammerstein
Genre: verhalenbundel, literaire fictie
Uitgave: hardcover, 132 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Pennenstreek, september 2022
ISBN: 9789080806900
NUR: 303

Met dank aan Uitgeverij Pennenstreek voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Pennenstreek)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.