zondag 26 november 2023

Ik las: 'De affaire Christie' geschreven door Nina de Gramont

 


De affaire Christie

In 1926 verdween Agatha Christie elf dagen van de aardbol.
Ik ben de enige die de waarheid over haar verdwijning kent.
Ik ben geen Hercule Poirot.

Ik ben de minnares van haar echtgenoot.

De affaire Christie van Nina de Gramont is een roman rond de mysterieuze verdwijning van Agatha Christie op vrijdag 3 december 1926. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Nan O'Dea, de minnares van Christie's echtgenoot Archie, maar ook Agatha zelf heeft een stem in het geheel.

“Hoe dik de muren ook waren, ik kon het kamermeisje perfect verstaan: ‘Kolonel Christie. Er is telefoon voor u. De dame zegt dat het dringend is.’
De luchtverplaatsing die daarop volgde, gaf aan dat Archie de deur overdreven hard openrukte. Vervolgens hoorde ik hem met zelfverzekerde tred achter de kamermeid aan naar beneden lopen. Ik kon wel raden welke woorden er door zijn hoofd gingen. Ongetwijfeld dacht hij – net als ik – dat het telefoontje van Agatha kwam, die volkomen ontredderd was, hunkerde naar zijn thuiskomst en dat dringend noemde. Ik lag te huiveren onder mijn dekbed, blij dat ik niet degene was die haar gehuil en gesmeek moest aanhoren.”

Nina de Gramont weet een interessante invalshoek te vinden voor het verhaal. Door het verhaal te vertellen vanuit het perspectief van Nan krijgen we een nieuwe kijk op de gebeurtenissen. Nan is een complexe en sympathieke figuur, die worstelt met haar eigen gevoelens van liefde, haat en wraak. Haar verhaal is zowel tragisch als meeslepend en het is onmogelijk om haar niet te begrijpen, zelfs als je haar daden niet goedkeurt.

De Gramont heeft veel onderzoek gedaan naar de verdwijning van Christie en ze weet dit goed te verwerken in haar verhaal. Het is een soort ingebeelde geschiedenis geworden. De historische details zijn accuraat en de sfeer van het tijdperk komt goed tot leven. Het verhaal is spannend en ontroerend en het zal de lezer zeker boeien tot het einde.
De auteur neemt de tijd om de karakters en de situatie goed te introduceren, maar dit werkt de leessnelheid tegen.

“Agatha reikte me de schaal aan, maar die wuifde ik weg, want ik kreeg geen hap door mijn keel.
‘Willen jullie graag een verhaal horen over een moment waarop ik tot moord in staat was?’
Het was de perfecte avond voor een griezelverhaal. Buiten waaide het. Enkel het vuur gaf licht. Wij met ons vieren, dicht bij elkaar, veilig en verrassend goedgeluimd.”

Al met al is De affaire Christie een geslaagde historische roman geworden over een van de meest mysterieuze gebeurtenissen in de geschiedenis van de literatuur. Het is een spannend, ontroerend en goed geschreven verhaal dat de lezer zeker zal boeien. 


De auteur:

Nina de Gramont doceert Creatief Schrijven aan de universiteit van North Carolina Wilmington. Ze schreef eerder The Last September en verschillende youngadultromans.
Lees meer over de auteur en haar werk op haar website.

De affaire Christie koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekinformatie:

Titel: De affaire Christie
Auteur: Nina de Gramont
Genre: vertaalde literaire roman, spannende boeken
Uitgave: paperback, 320 pagina’s
Uitgever: Pelckmans Uitgevers, november 2022
ISBN: 9789464018806
ISBN: 9789464019827 (eBook)
NUR: 302, 330
Oorspronkelijke titel: The Christie Affair
Vertaald door: Katrien Verelst


Met dank aan Pelckmans Uitgevers voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Pelckmans Uitgevers)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.