maandag 5 februari 2024

Ik genoot van 'De goddeloze graaf' geschreven door Margeet Hofland. Lees hier mijn recensie:

 Alessandro Cagliostro, geneesheer, alchemist en vrijmetselaar


De goddeloze graaf

Voor in het boek lees je twee quotes die de sfeer rond de hoofdpersoon goed weergeven:

Ik ben niet van enge tijd of plaats. Los van tijd en ruimte leeft mijn spirituele wezen zijn eeuwige bestaan en als ik in gedachten door de eeuwen heen reis, als mijn geest naar een bestaanswijze reikt, die verwijderd is van degene die je waarneemt, word ik degene die ik wil zijn. 
 -  Alessandro Cagliostro 1748-1795

Geboorte is niet het begin van nieuw leven, maar het begin van een nieuw bewustzijn. Overgaan naar een andere toestand is geen dood, alleen de beƫindiging van dit bewustzijn.
 - Uit de Hermetica van Hermes Trismegistus

De goddeloze graaf van Margreet Hofland vertelt het geromantiseerde verhaal van Alessandro Cagliostro, een Italiaanse graaf die in de achttiende eeuw een omstreden figuur was. Hij maakte furore als geneesheer, alchemist, hypnotiseur en vrijmetselaar maar werd ook als oplichter beschimpt. Hij geloofde dat bij genezing zowel het lichamelijke als het geestelijke aspect belangrijk zijn.

Zijn betrokkenheid bij beruchte affaire van de juwelenroof op de diamantenhalsband van Marie Antoinette komt in ‘De goddeloze graaf’ ook ter sprake. Historisch is deze gebeurtenis van belang, omdat het een van de (indirecte) aanleidingen was voor de Franse Revolutie.

De hoofdpersoon van het boek is een fascinerend personage. Cagliostro is een charismatische en intelligent man die zowel bewondering als afschuw opwekt. Hij is een meester in het manipuleren van mensen en het opwekken van verwachtingen. Hofland weet deze complexiteit van Cagliostro goed te vangen in haar beschrijvingen van hem. Cagliostro heeft zoals velen in die tijd een fascinatie voor het oude Egypte, met dingen die niet meteen zichtbaar maar wel belangrijk zijn en met de vrijmetselarij. Met deze combinatie van 'liefhebberijen' dringt hij zelfs in de hoogste kringen door.
Zijn liefde voor Lorenza Feliciani, die zich ook uitgaf voor Serafina, gravin van Cagliostro, werd hem uiteindelijk fataal.

“Alessandro vertelde tot in details wat er tijdens het ritueel in de piramide was voorgevallen. ‘Alles wat ik daar heb gezien, heeft mij gemaakt tot wie ik nu ben,’ ging hij verder. ‘Sinds die bijzondere ervaring en ik ervan overtuigd dat de oorsprong van de vrijmetselarij in de oude Egyptische geschiedenis ligt. Ik maakte kennis met Toth, of zoals u wilt: Hermes Trisgesmistos, zijn Griekse benaming; het opperwezen dat beslist over een leven na de dood.”

Het boek speelt zich af in een spannende en roerige tijd, de aanloop naar de Franse Revolutie. Hofland weet deze tijdsperiode goed weer te geven, met al haar sociale en politieke spanningen. De roman biedt een interessante kijk op een periode die van grote invloed is geweest op de geschiedenis van Europa.

De auteur heeft een vlot en meeslepend verhaal geschreven dat de lezer meeneemt op de turbulente levensreis van Cagliostro. Ze weeft historische feiten en fictie op een overtuigende manier samen, waardoor het boek zowel een amusante avonturenroman als een serieus historisch document is. Het blijf een stukje fictie, maar een mooi stukje! De beschrijvingen van de genoemde plaatsen, kleding en bezienswaardigheden geven aan dat er door de auteur degelijk onderzoek naar verricht is.

Margreet Hofland is zelf een ingewijd vrijmetselaar en weet daarom ook waar zij niet en wel over mag berichten. De goddeloze graaf is een geslaagde geromantiseerde biografie die de lezer meevoert naar een spannende en roerige tijd.  
Ik heb graag kennisgemaakt met deze avontuurlijke graaf, de tijd en de omgeving waarin hij leefde.



De auteur:

Margreet Hofland studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en gaf dertig jaar les in kunstvakken aan het Maerlant-Lyceum in Den Haag en elf jaar aan de Haagse Hogeschool. 
In 1999 werd het nieuwe vak Culturele Kunstzinnige Vorming een verplicht vak op alle middelbare scholen en werkte ze als schrijver mee aan de lesmethode ‘Metafoor’ bij uitgever Thiemen-Meulenhoff. 
Vanaf 2014 is zij werkzaam als journalist bij weekkrant Den Haag Centraal.

De goddeloze graaf koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: De goddeloze graaf
Auteur: Margreet Hofland
Genre: literaire roman
Uitgave: paperback, 351 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Magonia, maart 2023
ISBN: 9789492241542 
NUR: 301


Met dank aan Uitgeverij Magonia voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Magonia)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.