zaterdag 3 februari 2024

Ik las: 'De laatste vijf' geschreven door Jeroen van Berckum

 De schaduwkronieken (2)


De laatste vijf

De laatste vijf speelt zich af in een post-apocalyptische wereld waarin mensen en humanoïdes (androïden) naast elkaar leven in verschillende regio's.
Het boek is opgedeeld in drie delen: Het misdrijf, De jacht en De laatste vijf.

In het eerste deel Het misdrijf maken we kennis met Abel, een jongen uit de Onderzone. Abel droomde altijd al van de Groene Vlakte, waar nog echte natuur te bewonderen is, maar dat is alleen weggelegd voor leden van de Elite; de rijksten die op aarde leefden. Jongens uit de Onderzone zoals hijzelf kunnen dat wel vergeten. Hoe hoger je in de arena woonde, hoe hoger je status was.

Abel wordt gedwongen mee te doen aan een inbraak, die volledig uit de hand loopt. Hij slaat op de vlucht en ontmoet de heer Graffin, die hem een plek biedt als jagershulp op de Groene Vlakte bij de Elite.
Graffin, de op het eerste gezicht sympathieke jager, is niet wie hij lijkt te zijn…

In het tweede deel De Jacht gaan de jongeren onder leiding van Graffin op jacht. Maar het is geen jacht zoals ze verwacht hadden.

‘Voordat we beginnen, moet ik nog één ding uitleggen,’ zei Graffin. 
‘Er is namelijk een manier om hier levend uit te komen.’
Ook al voelde het alsof mijn lichaam doorzakte onder tientallen kilo’s extra gewicht, toch kwam er een sprankje hoop in me naar boven.
‘Het leven van diegene die de Vrije Zone weet te bereiken, zal gespaard worden,’vertelde hij. 
Hij legde een apparaatje in de palm van zijn hand en drukte op een knopje, waarna een hologram van een 3D-plattegrond in de lucht verscheen.

In het laatste deel De laatste vijf wordt Abel herenigd met de andere vier jongeren die hij op de Groene Vlakte heeft ontmoet. Samen moeten ze een manier vinden om te overleven in een wereld die steeds gevaarlijker wordt.

De grootste kracht van De laatste vijf is de spanning. Al in het eerste deel is de spanning aanwezig en die wordt al lezende nog meer opgebouwd om tot een indrukwekkend einde te komen. Het verhaal zit goed in elkaar en er gebeuren voortdurend onverwachte dingen. 

Ook de personages zijn goed uitgewerkt. Abel is een sympathieke hoofdpersoon die de lezer aan het hart gaat. De andere personages zijn interessant en zijn heel realistisch neergezet.
De schrijfstijl van Jeroen van Berckum is vlot en beeldend. Hij weet een sterke sfeer te creëren, waardoor de lezer zich helemaal in het verhaal kan inleven. Hij neemt je mee in een fantastische wereld.
Het is geen verhaal voor tere zieltjes, maar voor Young Adults die tegen een stootje kunnen.



De auteur:

Jeroen over zichzelf:

“Ik ben begonnen met schrijven in 2012. Ineens was daar, compleet uit het niets, een idee voor een verhaal. Het ging over Mees (zo heet mijn oudste zoon) die in een wereld met pratende dieren en andere fantasiefiguren terecht kwam. Het was bedoeld als een kort verhaal dat ik – als hij oud genoeg was – aan hem wilde voorlezen.

Het liep een beetje uit de hand… Oké, een klein beetje veel… Twee jaar later, na iedere dag geschreven te hebben, rondde ik het verhaal af. Het was genoeg om drie bundels mee te vullen. Het bleek geen kort te verhaal te zijn …”

Eerder las ik van Jeroen: Stop de tijd!

De laatste vijf koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: De laatste vijf
Serie: De schaduwkronieken (2)
Auteur: Jeroen van Berckum
Genre: Young Adult, fantasy
Uitgave: hardcover, 200 pagina’s
Uitgeverij: Clavis Uitgeverij, maart 2023
ISBN: 9789044849103
NUR: 285


Met dank aan Clavis Uitgeverij voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Clavis Uitgeverij)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.