zaterdag 10 februari 2024

Ik las: 'De stiefvader' geschreven door Henry Sepers

 


De stiefvader

Je hoort dit, je leest dit, toch zul je me vergeten.

Hoofdpersoon Rover van Slooten is ongeneeslijk ziek en heeft samen met zijn huisarts de datum en tijd van zijn dood afgesproken. Op zijn sterfbed reflecteert hij op zijn leven en de keuzes die hij heeft gemaakt.

De stijl van de auteur is helder en direct. Hij maakt gebruik van korte, krachtige zinnen.
Henry Sepers slaagt erin om een complex en gelaagd personage neer te zetten. Rover is geen held, maar een feilbaar mens met zijn eigen angsten en tekortkomingen. De lezer ervaart zijn gevoelens van angst, verdriet en woede, maar ook zijn verlangen naar liefde en acceptatie. Rover verbaast zich steeds opnieuw over het gedrag van zijn medemensen.

Deze roman is meer dan alleen een sterfbedverhaal. Het is ook een reflectie op de complexiteit van familierelaties, de kracht van vergeving en de betekenis van het leven. Sepers schetst een ontroerend portret van een man die op zoek is naar zingeving in de wetenschap dat zijn tijd bijna voorbij is. Rover telt zelfs de dagen af tot zijn euthanasie. Gedurende deze tijd houdt hij zelfs tegenover zijn lieve Eefje zijn gevoelens en gedachten voor zichzelf.

“Mijn bed is verschoond, dat merk ik heus wel. Ik ruik wasmiddel in plaats van doodslucht. De lakens zaten natuurlijk onder het bloed. Misschien heeft de buurman geholpen me uit bed te tillen. Dat heeft hij al eens eerder gedaan, mijn lijf moet miezerig hebben aangevoeld in zijn gespierde armen. Waar hebben ze me zolang gelaten? Op de bank? Of hebben ze me gedrapeerd over de bovenbenen van Eefje, als bij een piëta.
Ik kijk omlaag. Het pyjamajasje komt me niet bekend voor. Heeft Eefje dat in allerijl gekocht omdat er geen schone meer in de kast lag? Blauw flanel, wit afgebiesd aan de mouwen. Ik ruik aan een mouw. Geur van nieuwigheid, van de  Hema. Waarom interesseert me dit? Probeert mijn geest me af te leiden van wat echt belangrijk is?”

De lezer zal wellicht moeite hebben met het personage van Rover; hij is een bijzonder gefrustreerde man die ervan baalt dat hij niet alles heeft kunnen krijgen wat hij wilde, ondanks de moeite die hij ervoor gedaan heeft. 

De stiefvader is een roman die de lezer aan het denken zet over de waarde van het leven. Het is een verhaal over de kracht van de menselijke geest en de zoektocht naar zingeving in het aangezicht van de dood. Het verhaal maakt duidelijk dat de psyche van de mens een ware doolhof kan zijn. 
De stiefvader is een verhaal met een indrukwekkend einde.


De auteur:

Henry Sepers (Den Haag, 1955) publiceerde zes romans, waaronder ‘De zondaars’ (2005) en ‘De aanwezigheid van Lara’ (2018). De dichter Sepers publiceerde o.a. in Het liegend konijn, De Poëziekrant en De Gids. Van hem verschenen de bundels ‘Baaierd’ (2009), ‘Spreekt de troubadour’ (2012, nominatie J. C. Bloem-poëzieprijs) en ‘Je zadelt een vlinder’ (2015). ‘Stofloze afdruk’ is zijn vierde bundel. Sepers schrijft poëzierecensies voor het literaire weblog Tzum.

Bezoek ook de website van Henry Sepers.

De stiefvader koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: De stiefvader
Auteur: Henry Sepers
Genre: literaire roman
Uitgave: paperback, 232 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Magonia, april 2023
ISBN: 9789492241511
ISBN: 9789492241566 (eBook)
NUR: 301


Met dank aan Uitgeverij Magonia voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Magonia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.