maandag 19 januari 2015

Ik las: 'Eva - Terra Incognita' van Anne Vellinga



Eva – Terra Incognita

Het verhaal:
In Eva – Terra Incognita ontdekt Eva op een dag het geheim van haar vriend Kris. Het loopt zo uit de hand dat ze in paniek op de vlucht slaat. Ze krijgt een lift van Jeff, een Amerikaanse oorlogsveteraan.
In zijn camper neemt hij haar mee naar zijn vrienden in de Ardennen en Frankrijk opdat Kris haar spoor kwijtraakt. Onderweg blijkt Eva onverwacht handig te zijn. Ze klaart alle mogelijke klussen. Al doende wordt ze zich bewust van haar kracht en ontdekt ze dat het netwerk van Jeff vol geheimen en verborgen motieven zit. Lukt het Eva om haar leven in eigen hand te nemen?

Ik las het papieren boek.

Anne Vellinga heeft de reis van Eva naar haar 'Terra Incognita' heel beeldend beschreven.
De nodige humor ontbreekt niet en is goed gedoseerd in deze geloofwaardige psychologische roman. Het zou in werkelijkheid kunnen gebeuren, denk ik.

De betekenis van Terra Incognita, wanneer het over Afrika gaat in dit boek; het zwarte continent, waarbij zwart voor onbekend staat. De onbekende plaats.
Zo nu en dan kom je een aantal b's tegen in het verhaal; boos, bedroefd, bang, blij, besodemieterd, bedonderd en beduveld. Dat geeft goed weer hoe Eva zich voelt op deze voor haar zo belangrijke reis.
Het geeft ook weer hoe de lezer zich voelt op sommige passages. De sfeer in het verhaal wisselt van vrolijk naar onheilspellend maar dat is door de prettige schrijfstijl niet hinderlijk. Het boek leest als een trein!

Een spannende roman die de innerlijke groei beschrijft van Eva. Een groei waar Eva zelf verbaasd over is. Ze is daadwerkelijk voor zichzelf belangrijke dingen gaan doen en is verrast dat ze deze beslissingen genomen heeft.
'Alles wat ik gebouwd heb, was een bouwsteen voor mijn zelfvertrouwen. In wezen doet het er niet toe wat andermans daden en motieven zijn, het gaat om die van mijzelf. Het is mijn leven. Hoe kort, lang, donker, licht, arm of rijk ook. Het maakt niet uit zolang ik leef zoals ik zelf wil.'

Een grensoverschrijdende, spannende, psychologische roman voorzien van de nodige humor. Ik heb het boek graag gelezen en waardeer het met 5/5 sterren.

Bestel Eva – Terra Incognita via je lokale boekhandel ofHier (Uitgeverij Bagage)

Over Anne Vellinga:

Anne Vellinga (1951) debuteerde in 2013 met de roman Sophie – Genius Loci.
Lees hier mijn recensie. De lezers van het Noordhollands Dagblad kennen haar als columnist, tien jaar lang publiceerde ze wekelijks in deze krant. Tegenwoordig worden haar blogs op www.annevellinga.nl door meer dan 30.000 trouwe fans gelezen.

Auteur: Anne Vellinga
Genre: roman
Uitgave: paperback, 312 pagina's
Uitgever: Uitgever Bagage, november 2014
Omslagontwerp: Frans Reijers, Stiptweb.nl
ISBN: 978 94 91880 05 6
Ook als Ebook verkrijgbaar

2 opmerkingen:

  1. Mieke, je hebt het mooi verwoord. Ik vond het jammer Eva los te moeten laten, had nog wel langer bij haar willen blijven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze begon inderdaad net met haar eigen leven. Ellie, ik had hetzelfde gevoel en was bij voor Eva. Dank je voor je reactie.

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.