vrijdag 17 augustus 2018

Melk en honing - Rupi Kaur

'Eerlijk, kwetsbaar en krachtig tegelijk.' HAPPINEZ


Melk en honing

Op de achterflap een korte samenvatting:
dit is een overlevingstocht
door poezie
dit is het bloed zweet tranen
van 21 jaar
dit is mijn hart
in jouw handen
dit is
het lijden
het liefhebben
het breken
het helen
– Rupi Kaur

Mijn mening:
Melk en honing bestaat uit vier delen: het lijden, het liefhebben, het breken en het helen. De auteur behandelt hier allerlei onderwerpen zoals hoe je kunt groeien als mens, hoe je relatie kan groeien of helemaal tot stof kan verdwijnen, over misbruik, seksualiteit, liefde, vrouwelijkheid en feminisme. 

ik heb seks gehad zei ze
maar vraag me niet 
hoe het voelt 
om bemind te worden

Achter in de bundel lees je een 'liefdesbrief van mij aan jou' en een stuk over de schrijver waarin je leest over de vormen van expressie waarvan Rupi Kaur gebruik maakt om zich te doen gelden.

je praat te veel
fluistert hij in mijn oor 
ik weet wel betere manieren om die mond te gebruiken

Melk en honing is een dichtbundel waar hoofdletters ontbreken; wellicht omdat in deze bundel elke letter even belangrijk is als welke andere dan ook.
Rupi Kaur schrijft in heel concrete bewoordingen wat ze wil zeggen.
Geen poespas, maar recht door zee. Haar directheid doet me denken aan Madonna. 

je was zo afstandelijk
dat ik vergat dat je er nog was

De beschreven onderwerpen zijn geen mysteries, maar zijn oprecht en heel toegankelijk. De eenvoudige, maar duidelijke illustraties benadrukken de onderwerpen.
Deze bundel verdient een plekje naast jou, zodat je zo nu en dan een gedicht kunt lezen. De gedichten zijn intens en leveren soms ook een ander perspectief. 

zoek niet naar heling
aan de voeten van degenen 
die je gebroken hebben

Het ene gedicht zal je troosten, een ander verwondert je. Maar steeds zul je het een plaatsje in je eigen leven kunnen geven.

"Deze dichtbundel heeft een speciaal plekje hier in huis gekregen. Het is een stukje van mijn leven geworden." - Graag Gelezen


De auteur
Rupi Kaur (1992, Punjab, India) woont in Canada. Ze is schrijver, illustrator en spoken word performer. Ze debuteerde in 2015 met de dichtbundel Melk en honing, die thema’s behandelt als geweld, misbruik, liefde, verlies en vrouwelijkheid. Haar tweede bundel The Sun and Her Flowers verscheen in oktober 2017 en verschijnt in 2018 in Nederlandse vertaling. 

(foto: Orlando)

Neem een kijkje op de Website Rupi Kaur en volg haar op Instagram

Melk en honing koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens
Titel: Melk en honing
Auteur: Rupi Kaur
Illustraties: Rupi Kaur
Genre: dichtbundel
Uitgave: hardcover, 208 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Orlando, februari 2018
ISBN: 978 94 92086 60 0
ISBN: 978 94 92086 61 7 (eBook)
Originele titel: milk and honey
Vertaald door: Anke ten Doeschate

Met dank aan Uitgeverij Orlando voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

2 opmerkingen:

  1. Prachtige gedichten van Rupi Kaur. Wat leuk dat je het boek bespreekt. Ik heb via de Flow een envelop met een aantal illustraties met gedichten gekregen, ben er erg blij mee. Het boek staat op mijn wensenlijstje. Ik ben fan, Mieke.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.