woensdag 13 februari 2019

Ik las: Varen is mijn vrijheid - De Maritieme Schrijvers


Varen is mijn vrijheid

De bundel en de auteurs:

De zee is vrijheid. Zoveel is zeker. Als je met een schip in zee steekt geeft dat een gevoel van loslaten en rust. Je laat alles achter, de wind wappert door je haren en je staat toe dat een gevoel van onbevangenheid en gelukzaligheid zich meester van je maakt. Op weg naar maritiem avontuur voor een dag, weken of jaren. Aan boord van een klipper, platbodem, passagier- of vrachtschip heerst een sfeer van vrijheid in combinatie met verbonden-, geborgen- en onzekerheid. 

Varen is mijn vrijheid bevat verhalen van Cees de Baare, Peter Bouchier, Graddy Boven, Piet Helmus, Dick Huges, Aafke Steenhuis, Michiel van Straten, Peter van Rooden, Ton Roskam, Antoon Vandamme, Cor Vonk, Ron de Vos, Jan Willemsen en Arne Zuidhoek.

Deze schrijvers zijn verenigd in de groep maritieme schrijvers die elementen als zee, zeeschuimers, schepen en reizen in hun teksten gebruiken. 
Het is een groep deskundige maritieme schrijvers die tot doel heeft het maritieme verhaal in leven te houden, te eren en te verspreiden. 

(bron info: Uitgeverij De Alk BV)

Mijn mening:

Voor in het boek staat een stukje uit Zwarte Dageraad door Cilla & Rolf Börjlind. Deze woorden drukken het gevoel uit dat ik ervaar wanneer mijn eigen gedachten afdwalen naar de zee:

'Het gaat om de blik. Er is niets wat die onderbreekt.
Zodra je aan land komt, zodra het drukker wordt,
dan wordt de blik onderbroken.
Je ziet alleen de volgende gevel.
Dan verkleint het zicht en dat verkleint jou.
Hier is niets wat de blik onderbreekt,
je kunt kijken zover het oog reikt.
Dat is vrijheid.'

Ook in deze verhalenbundel kun je weer genieten van verhalen uit verschillende genres. Door deze afwisseling is de bundel ook heel geschikt om zo nu en dan een verhaal uit te lezen. 

NB: Morgen (14 februari) start de week van het korte verhaal. 
Is dat toeval?
Lees HIER meer daarover. 

De indrukwekkende inleiding over de afglijdende schaal van vrijheid heeft als titel: Vrijheid, een inleiding. Lees van deze auteur ook: Onderweg.

Hierna lees je afwisselend verhalen over reizen en steeds wordt met liefde gesproken over het schip waarop men vaart. 
In Droom en Werkelijkheid:
'Vaart ze gelukkig? Heeft ze het moeilijk? Schip en schipper integreren. Er is eenheid.'

Een auteur las over Vasco da Gama die als eerste in de geschiedenis de maritieme route naar India wilde vinden. Ze besloot daarop ook 'in het kielzog van Vasco da Gama, over de schuimende, deinende golven van de Indische Oceaan' naar India te varen. Een verslag van deze reis op een cruiseschip en de reis door het binnenland werd beeldend vastgelegd en Zeereis naar India leest heerlijk kan ik je vertellen!

In Jack Slater lees je over een Amerikaanse koopvaardijofficier voor wie menslevens redden boven oorlogswaanzin ging.

De terugkeer van Kapitein Rob heeft een totaal onverwacht einde waaruit het belang van vrijheid blijkt.

Ben je al ooit in gesprek geweest met een snoek? Lees hoe dan ook: Wad, zeg je?

Je zult het lachen niet kunnen bedwingen tijdens het lezen van de werkelijke betekenis van 'floet' in Zeemansverhalen.

In De kat van Urk leer je dat je soms verder moet kijken dan je neus lang is. En: 'Urkers zijn snurkers'.

De lezer kan over het leven van Berend Reintjes Martens, zijn vrouwen en kinderen lezen in Nooit ging Berend meer varen. Je zult warm worden van het gevoel van liefde dat de auteur hier benadrukt.

In Grote mannen met kleine boten lees je hoe mannen weer als kinderen worden als ze een op afstand bestuurbare boot in handen kunnen krijgen.

Het gevaar van de Barentszee leest als een ware thriller en heeft een behoorlijk aantal bladzijden. Bovendien lees je een waarschuwing over wie je kunt en mag vertrouwen wanneer je goederen vervoert. Zelfs de Russische maffia komt er aan te pas!

In Mijn eerste ervaringen op zee en Mijn laatste ervaringen op zee neemt deze auteur ons mee aan boord van zijn reis door het leven.
'Ik moest het voor de rest van mijn leven aan de wal doen met herinneringen aan de zeevaart, vele en mooie. En erover vertellen en schrijven. Als je veel herinneringen hebt, dan leef je immers twee keer.'

Alsof we dan nog niet genoeg harde woorden gelezen hebben, worden we in Ondergedoken op zee vergast op een moord!

Plotseling zijn we niet meer in het verleden of het heden, maar zijn we beland in de toekomst. In Voorjaar in Hoek van Holland lezen we een verhaal zoals het leven zou kunnen worden in het jaar 2070. Op een bepaalde manier bleef het toch hetzelfde. Graag gelezen, mag ik wel zeggen.

Waar je zeker ook van zult genieten is het verhaal van Druppietje in Druppietje gaat naar zee. Je leest daarin over water naar de zee brengen en de kruik die net zolang te water gaat totdat ze barst! De kringloop van het water wordt hier op een leuke manier beschreven. Het is ook een leuk verhaal om te vertellen aan wat oudere kinderen.

Het sluitstuk van deze prachtige bundel is De dood van een zeeheld.
Dit verhaal gaat over Witte Cornelisz. de With (1599 - 1658) en wordt hier verteld door hemzelf.

Zoals je gezien hebt, heb ik geen namen genoemd in mijn leesbeleving; de namen van de auteurs kunnen jullie zelf lezen achter de titel van de verhalen.
Deze verhalenbundel Maritieme verhalen (6) met als titel Varen is mijn vrijheid ligt hier op tafel om zo nu en dan weer een verhaal uit te lezen!

De vele illustraties in deze bundel hebben stuk voor stuk met de zee of de haven te maken en ondersteunen de verhalen. Het zijn ware juweeltjes!

Wil jij ook graag een beetje aan vrijheid kunnen ruiken? Lees dan Varen is mijn vrijheid
- Graag Gelezen.


Eerder las ik uit de reeks Maritieme verhalen: Varen is mijn wereld.

Varen is mijn vrijheid koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Boekgegevens
Titel: Varen is mijn vrijheid
Reeks: Maritieme verhalen (6)
Auteurs: zie hierboven
Genre: verhalenbundel, met illustraties
Uitgave: paperback, 168 pagina's
Uitgever: Uitgeverij De Alk BV, oktober 2018
ISBN: 9789059612075


Met dank aan Uitgeverij De Alk BV voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.