dinsdag 26 september 2023

Ik las: 'Tatiana over Tamara' geschreven door Tatiana de Rosnay

 In het voetspoor van Tamara de Lempicka


Tatiana over Tamara


'Het is alsof je zei: Kijk naar me. Ik weet wat ik wil. Ik weet precies wat ik wil. Aan de kant, allemaal. Buig. Ik ben vrij. Niets zal me tegenhouden. Ik rijd in een racewagen en zo leef ik mijn leven. Laat me erlangs. Jullie zouden me het liefst tegenhouden? Onmogelijk. Jullie dromen van een kus, een omhelzing? Waarom niet. Maar ik ben degene die beslist. Ik. Tamara de Lempicka.'

Van de achterflap:

Tamara de Lempicka (1898-1980) groeide op in het destijds zeer mondaine Moskou en Warschau, maar moest tijdens de Russische Revolutie naar Parijs vluchten. De vijfentwintigjarige bohemienne voelde zich als een vis in het water tussen de kunstenaars van Montparnasse. Tussen haar cocktailparty's, bezoeken aan nachtclubs en seksuele avontuurtjes door schilderde ze als een bezetene, op de been gehouden door cocaïne. Om aan het opkomende fascisme te ontsnappen, vestigde ze zich in New York, waar ze haar extravagante levensstijl voortzette.

Sinds schrijfster Tatiana de Rosnay op haar vijftiende een schilderij zag van de Poolse art-decokunstenares Tamara de Lempicka, is zij altijd gefascineerd geweest door De Lempicka's werk en haar leven: achter het stuur van haar groene Bugatti is de koningin van de roaring twenties bezig haar eigen legende te creëren, bestaande uit schandalen en geheimen, absolute elegantie en voortdurende ballingschappen.

Hoewel haar werk enkele decennia in de vergetelheid is geraakt, heeft zij sinds de jaren tachtig weer grote erkenning gekregen en hangt haar werk in toonaangevende musea over de hele wereld.

Mijn mening:

Het bijzondere van dit boek start al meteen voor in het boek bij de inhoudsopgave.
Je weet op dat moment dat het een niet alledaags verhaal zal worden:

T
van Talentvol

van Ambitieus

M
van Magnetisch

A
van Arrogant

R
van Rebels

A
van Artistiek

Tatiana over Tamara is een biografie van de Poolse art-decokunstenares Tamara de Lempicka, geschreven door de Franse schrijfster Tatiana de Rosnay. 
Het boek is gebaseerd op de persoonlijke ervaringen van de auteur, die al op jonge leeftijd gefascineerd was door het werk en het leven van De Lempicka.

De Rosnay neemt de lezer mee op een reis door het leven van Tamara de  Lempicka van haar geboorte in Warschau in 1898 tot haar dood in Cuernavaca, Mexico in 1980. Ze beschrijft hier De Lempicka's turbulente leven dat gekenmerkt werd door rijkdom, roem, liefdesaffaires, verslaving en tragische gebeurtenissen.

De auteur bekijkt de doeken die ze op een bepaald moment in haar leven schilderde en elk schilderij vertelt naar haar mening een schilderij over Tamara.

“Je hebt je stijl, die je wereldberoemd zal maken, nog niet helemaal gevonden. De lijnen hebben nog niet de puurheid die je obsedeert, waardoor je aanpak soms eentonig wordt.

Maar je bent er bijna. Over een paar maanden zul je in je element zijn. 
Dan zal jouw naam op ieders lippen liggen.

Ja, je verwaarloost je familie. Je man, je dochter. Je zus, je moeder.
Er is maar één ding dat telt voor jou: je kunst.”

De Rosnay schrijft met een levendige en meeslepende stijl. Ze weet de lezer te boeien met haar verhalen over De Lempicka's kunst, haar mode-invloed en haar bijzondere persoonlijkheid. 

Het boek is een aanrader voor iedereen die meer wil weten over De Lempicka en de tijd waarin zij leefde.
Het leest meer als een gesprek met Tamara dan een biografie over haar.
Tatiana over Tamara is een fascinerend portret van een van de meest iconische kunstenaressen van de 20e eeuw. 



De auteur:

Tatiana de Rosnay (1961) is de auteur van de roman Haar naam was Sarah, waarvan wereldwijd meer dan tien miljoen exemplaren werden verkocht en die werd verfilmd. In 2016 verscheen Manderley voor altijd, een roman over Daphne du Maurier, die werd genomineerd voor de prestigieuze Prix Goncourt de la Biographie. 
De Rosnays boek over Tamara de Lempicka verscheen oorspronkelijk in 2018 als een geïllustreerd boek en verschijnt nu voor het eerst in Nederlandse vertaling.

Tatiana over Tamara koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Tatiana over Tamara
Auteur: Tatiana de Rosnay
Genre: literaire roman
Uitgave: paperback met flappen, 192 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Orlando, oktober 2022
ISBN: 9789083255118
ISBN: 9789083255200 (eBook)
NUR: 302
Oorspronkelijke titel: Tamara par Tatiana
Vertaald door Saskia Taggenbroek


Met dank aan Uitgeverij Orlando voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Orlando)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.