donderdag 28 september 2023

Ik las: 'Verzekerde toekomst' geschreven door Anya van der Gracht

 


Verzekerde toekomst

Verzekerde toekomst speelt zich af in Utrecht en gaat over Sam die haar man en hond verliest bij een auto-ongeluk waar een dronken automobilist bij betrokken is. Ze zit nu financieel aan de grond en moet binnenkort haar grachtenpand in Utrecht verlaten. 
Om financieel geen zorgen meer te hebben ziet ze een langdurige opsluiting in de gevangenis als enige oplossing, want daar worden kost en inwoning door de overheid betaald. 

Sam denkt dat ze weet hoe ze dat moet realiseren: ze moet mensen gaan vermoorden die andere mensen of dieren onrecht hebben aangedaan. Dat is dan niet zo erg, naar haar mening. Het begin is gemaakt als ze iemand martelt en vermoordt die een hondje in elkaar getrapt heeft. Sam weet van zichzelf dat ze een zieke geest heeft, maar het is nu eenmaal nodig om het beoogde resultaat te bereiken.

“Zijn geschreeuw stopt, hij heeft het bewustzijn verloren. Vanuit mijn kontzak pak ik mijn mes, steek de punt in zijn hals en snijdt tergend langzaam van rechts naar links. De straat kleurt donker. De adrenaline kan ik bijna ruiken.
Met de stift schrijf ik in mijn mooiste handschrift het cijfer 1 op zijn voorhoofd.”

Ze is na de derde moord enorm verbaasd als uit nieuwsberichten blijkt dat er geen enkel spoor van de dader is. Ze heeft toch alles zonder handschoenen gedaan?
Inmiddels heeft Sam een nieuw vriendje, Martin. Hij zit niet om geld verlegen. Haar vrienden waarschuwen Sam voor hem want het lijkt te mooi om waar te zijn wanneer ze met haar vrienden een paar dagen naar Berlijn mag gaan en alles door hem betaald wordt. Sam krijgt ook geen gelegenheid hem aan haar vrienden voor te stellen.
Nog vreemder is dat hij haar niet wil vertellen wat hij voor werk heeft. Ze heeft het vermoeden dat hij in het criminele circuit zit.

Het verhaal wordt geschreven vanuit het gezichtspunt van Sam in de ik-vorm. Je leert Sam steeds beter kennen naarmate je verder leest en bijna op het einde lees je nog meer over haar verleden.
Uiteindelijk wordt Sam toch gepakt en belandt ze in de gevangenis. Na zestien jaar wordt ze overgeplaatst naar een tbs-kliniek. Sam kan maar aan één ding denken: wraak!

“Al die jaren in de gevangenis hebben me gebroken. Als een klein meisje lag ik nachtenlang te huilen in mijn bed. Het is zelfs zo ver gekomen dat ik op mijn knieën zat te bidden om vergiffenis. Ik heb geen idee of God mijn gebeden heeft gehoord en verhoord. Ik heb er niets van gemerkt, dus het zal niet.”

Verzekerde toekomst is een origineel en spannend verhaal met goed uitgewerkte personages. De auteur neemt ook in dit boek geen blad voor de mond en maakt goed duidelijk wat ze wil vertellen.

“In mijn beleving zie ik de dronkenlap die mijn lief heeft doodgereden. Als een waanzinnige steek ik het mes meerdere keren in het lichaam dat voor mij ligt. Een laatste schokkende beweging laat me weten dat het voorbij is, het heeft geen zin nog meer schade aan dat zielloze lijf toe te brengen.”

Het is zonder meer een spannende thriller met een originele invalshoek. Het boek behandelt aangrijpende thema's, zoals verlies, wraak en gerechtigheid.
De spanning is heel knap opgebouwd en hoe verder je in het verhaal bent, des te meer knijpt het je keel dicht; soms van afschuw maar soms ook van medelijden.

Ik kijk uit naar een volgende thriller van deze auteur.



De auteur:

De Utrechtse Anya van der Gracht is, na vele omzwervingen, voorlopig neergestreken in het Belgische Oost-Vlaanderen. Vanaf 2017 zette ze haar levensverhaal om in vier romans/ thrillers. In haar schrijfhuisje maakt ze vele uren in het bedenken en uitwerken van verhalen. Om anderen te helpen om ook van hun verhaal een roman of thriller te maken, volgde ze een opleiding tot redacteur en werkt ze als Ghostwriter.

Eerder las ik van Anya: 3 oktober - "ik zal je krijgen"

Verzekerde toekomst koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Verzekerde toekomst
Auteur: Anya van der der Gracht
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 232 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Ellessy, september 2022
ISBN: 9789464494266
ISBN: 9789464494273 (eBook)
ISBN: 9789464497007 (digitaal luisterboek)


Met dank aan Uitgeverij Ellessy voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Ellessy)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.