dinsdag 17 september 2024

Ik las 'Nocturne voor Messina', een roman geschreven door Boris Eustatia en was onder de indruk van dit debuut

 


Nocturne voor Messina

Een zoektocht naar identiteit en acceptatie; het verhaal raakt je diep
 en nodigt uit tot reflectie


Boris Eustatia's debuutroman 'Nocturne voor Messina' neemt de lezer mee op een emotionele reis door het leven van David. Het verhaal, dat zich afspeelt tegen de achtergrond van de jaren tachtig tot kort na 9/11, vertelt over een jonge man die op zoek is naar zijn identiteit en acceptatie in een wereld die vaak onverschillig en hard lijkt.

Het verhaal begint met een traumatische gebeurtenis in zijn jeugd: het afscheid van Davids moeder. Daarna blijkt ze te zijn verongelukt. Zijn vader, die moeite heeft met het verwerken van dit verlies, biedt weinig steun. David voelt zich verloren en alleen en zoekt naar manieren om de pijn te verzachten. Hij speelt haar lievelingsstuk Nocturne opus 9 nr. 1 van Chopin.

“Ik verwachtte zijn hand op mijn schouder zoals trotse vaders dat kunnen doen, de warme gloeiing van zijn handpalm.
Vanuit het niets kwam de zijkant van zijn vuist keihard op de bovenkant van mijn jukbeen terecht, zoals een honkballer 'the perfect hit’ slaat. Die kracht had ik nooit bij hem vermoed. Ik vloog van de pianokruk. Een ontploffing in mijn hoofd, gevolgd door een schelle fluittoon. Ik kreeg het warm, een klamme, felle koortsaanval. Mijn lip bloedde van de val op de grond en mijn kaak, zo bleek later, was door de klap gebroken bij het jukbeen. Mijn slapen bonkten van de pijn. Maar de pijn zelf was niet het ergste.”

Tijdens zijn studietijd probeert David zich te ontworstelen aan zijn verleden. Hij wordt omringd door vrienden, maar voelt zich toch vaak een buitenstaander. Relaties gaan voorbij en hij worstelt met zijn seksualiteit. De titel van het boek verwijst naar een muziekstuk dat voor hem een symbolische betekenis krijgt: een nocturne, een nachtelijk muziekstuk, dat de melancholie en de zoektocht naar rust weerspiegelt.

Hoewel 'Nocturne voor Messina' wordt bestempeld als een 'mannenboek', is het een roman die zowel mannen als vrouwen zal aanspreken. Het boek gaat over universele thema's als liefde, verlies, vriendschap en het zoeken naar je plek in de wereld. 
Boris Eustatia schrijft met een rauwe eerlijkheid over de worstelingen van zijn hoofdpersoon, waardoor de lezer zich gemakkelijk in David kan verplaatsen. Zijn persoonlijke groei is goed beschreven. Ook de andere personages voelen levensecht aan en hun emoties zijn geloofwaardig.
Eustatia heeft een vlotte schrijfstijl die het verhaal makkelijk leesbaar maakt.

Het boek gaat over complexe thema's en nodigt uit tot reflectie. Zijn eigen verraad brengt David naar Wall Street. Daar omarmt hij vriendschap, maar kun je van je eigen succes genieten als je in de steek wordt gelaten door mensen van wie je het niet verwacht had? 

“Zonder doel ging alles zo langzaam. Er hoefde ook niets snel, behalve door alcohol beneveld raken. Vaak was ik de eerste cafégast die in hoog tempo glazen whisky achteroversloeg. Alleen schaamte weerhield me ervan om het helemaal te laten lopen. Toch donderde ik ergens aan het begin van de middag van een barkruk en sneed daarbij mijn hand open aan de scherven van mijn whiskyglas. ‘Ga hulp zoeken, idioot,’ snauwde ik een serveerster. Ze hielp me met grote tegenzin overeind.”

'Nocturne voor Messina' is een indrukwekkend debuut van Boris Eustatia. Het is een boek dat je aan het denken zet over jezelf en de wereld om je heen. Hoewel het verhaal soms zwaar op de hand is, wordt het gecompenseerd door de prachtige taal en de emotionele diepgang. Een aanrader voor iedereen die houdt van literatuur die onder de huid kruipt.
Het open einde is wel jammer, ik had graag meer gelezen over het wel en wee van deze personages.



De auteur

Boris Eustatia werd geboren in Nijmegen, groeide op in Dukenburg, een buitenwijk van Nijmegen. Zijn vader was een van de eerste Antillianen die eind jaren vijftig naar Nederland kwam om er te studeren. 
Boris Eustatia groeide op in Nijmegen en op Curaçao. Hij studeerde aan de Radboud Universiteit. In 1997 richtte hij samen met zijn broer loopbaanadviesbureau Qompas op. Dat bedrijf is in twintig jaar tijd uitgegroeid tot de grootste aanbieder van diensten op het gebied van loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB).
In 2023 richtte hij Lobster Publishing op. ‘Nocturne voor Messina’ is zijn debuut. Met zijn stijl kleurt hij buiten de lijntjes van politieke correctheid.

Nocturne voor Messina koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens

Titel: Nocturne voor Messina
Auteur: Boris Eustatia
Genre: roman
Uitgave: paperback, 240 pagina's
Uitgever: Lobster Publishing, september 2023
ISBN: 9789083300009
ISBN: 9789083300016 (eBook)
NUR: 301


Met dank aan Lobster Publishing voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Lobster Publishing)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.