donderdag 10 december 2015

Ik kookte uit: 'Vurrukkulluk' van Ronald Giphart & Mascha Lammes



Vurrukkulluk
101 beproefde recepten voor het moderne gezin

Koken met kinderen: waar vroeger steevast aardappelen, groenten en vlees op het menu stonden, wil het moderne gezin wel iets meer variatie. Maar hoe doe je dat als je weinig tijd hebt en je kinderen lastige eters zijn?

Wat vond ik van dit boek?

Dit is het eerste kookboek in Nederland waarvan de foto's met behulp van een iPhone zijn vervaardigd, volgens de methode Jan Bartelsman. Jan is een toonaangevende voedselfotograaf met toprestaurants zoals De Librije als vaste opdrachtgevers.
'Wat leuk!' was mijn eerste reactie na het lezen van de inleiding.
Daar begint Ronald Giphart met het volgende 'weetje';
'Er was ooit een volk in het Midden-Oosten waar huwelijkspartners het recht hadden om na één jaar van elkaar te scheiden. Dat jaar was bedoeld om te wennen aan elkaars… eetgewoonten. Tijdens hun 'eetjaar' moesten de geliefden bewijzen dat ze elkaar konden bekoren met kookkunsten en betoverende gerechten.'

Bij de bereiding van de gerechten uit het boek volstaat een standaardkeukenuitrusting. Indien er iets anders nodig is, wordt het aangegeven. De recepten zijn bedoeld voor vier personen, tenzij anders aangegeven wordt.
'Vurrukkulluk' is een gezamenlijk project geworden van Ronald, Masha, de kinderen, hun buurman Tirso voor de vormgeving en anderen.
Ronald sluit af met het volgende: 'Voor mij is dit boek een bezegeling van wat mij al twintig jaar bindt aan de vrouw van mijn leven.'
Na deze mooie woorden ben ik het gerecht gaan kiezen dat ik hier wil bespreken.

De inhoud bestaat uit de hoofdstukken:
* Inleiding                                       
* Ontbijt, boterham en lunch         
* Snacks en borrelhappen              
* Soepen                                         
* Voorgerechten                          
* Gevogelte                                    
* Vlees
* Vis en schaaldieren
* Vegetarische gerechten
* Bijgerechten
* Toetjes en taarten
* Dank!
* Register

Een register gesorteerd op ingrediënten gerangschikt op alfabet. Dat is gemakkelijk!
Bij elk recept staat iets vermeld over het tot stand komen van het gerecht. Leuk om te lezen dat het recept dat ik koos om te gaan koken een voortborduursel is op het gerecht van Julius Caspers uit het kookboek Smart Cooking.

Mijn keuze: Gehaktbrood

Ingrediënten
* 1 kg half-om-halfgehakt * 1 el worcestersaus* 1 ui, gesnipperd * 250 ml currysaus
* 1 teentje knoflook, geperst * 250 ml ketchup* 1 ei * 2 el mosterd
* 2 el paneermeel * 2 el bruine basterdsuiker * flinke snuf zout * 80 ml water

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 200 °C

Meng in een grote kom het gehakt met de ui, knoflook, ei, paneermeel, zout, worcestersaus en 2 eetlepels currysaus. Schep het gehaktmengsel in een ovenschaal en druk het goed aan zodat je de saus er straks gelijkmatig over kunt verdelen. Roer in dezelfde kom de rest van de currysaus, ketchup, mosterd, basterdsuiker en het water tot een gladde saus en giet deze over het gehakt. Bak het gerecht ongeveer 60 minuten in de oven.

Bereidingstijd: ± 1 uur en 10 minuten (waarvan 50 minuten baktijd)

Wow, een kind kan de was doen! Alle ingrediënten had ik in huis behalve het gehakt. Kies voor ongekruid gehakt, want kruiden doe je zelf. Weinig af te wassen zodat je meer tijd hebt voor elkaar.
Het was smullen, zonder meer! 
Ik heb ook al het recept voor een snack uitgezocht dat ik zeker ga proberen: Kipnuggets met sesamzaad!

Een mooi, handzaam kookboek met (actie) foto's. Een aanrader! Vurrukkulluk! Van mij mag er een uitroepteken achter.

(foto: Uitgeverij Podium)

Ronald Giphart en zijn vrouw Mascha Lammes verzamelen al twintig jaar de lekkerste recepten uit alle windstreken, waar zij en hun drie kinderen dagelijks van genieten.
In hun kookboek Vurrukkulluk (2015) staan 101 recepten van de perfecte gehaktbal tot pompoensoep, van tosti’s tot kreeft, van rendang tot andijviestampot, steeds smakelijk ingeleid.
Ronald Giphart heeft momenteel een column in het culinaire tijdschrift Foodies. Eerder publiceerde hij het eetdagboek Keukenprins (2008) en het leeskookboek Eten, drinken en slapen (2010).

Boekgegevens:
Titel: Vurrukkulluk
Auteur(s): Ronald Giphart & Mascha Lammes
Genre: basis kookboek
Uitgave: paperback, 256 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Podium B.V, oktober 2015
ISBN: 978 90 57597 36 7
NUR: 441
Omslagontwerp en boekverzorging:
Freek Rutkens, Bas Wilken en Tirso Francés (Dietwee)

Bestel dit boek via uw lokale boekhandel of via:
Uitgeverij Podium
Bruna.nl

Met dank aan Uitgeverij Podium voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.