maandag 21 december 2015

Ik las: 'De zoektocht naar mijn ongelijk' van Erwin Troost



*Actueel, maar tevens van alle tijden*


De zoektocht naar mijn ongelijk

Waar gaat het boek over?

Jean-Pièrre van Dam heeft een afspraak met een Anne Floor, een meisje met een eetprobleem. Samen praten zij daarover en proberen ze een oplossing te vinden voor wat schoonheid is. Op het moment dat Anne Floor haar heup toont gaat het mis. JP wordt gezien als een vuns in een steegje met een jong meisje en wordt in elkaar geslagen door hooligans. Anne Floor schrikt en vlucht.

Enkele minuten later wordt JP wakker op de koude grond. Daarna volgt een roadtrip. JP ontmoet een zwerver in het park, wordt verward met een Spaanse drugsdealer, rijdt mee met een oversekste taxichauffeuse, komt terecht in een tragisch ongeluk en belandt in de cel. Ondertussen filosofeert hij over het ongelijk. "Want als iedereen op zoek is naar de waarheid en wij nu de waarheid zijn, dan zijn we eigenlijk op zoek naar ons ongelijk," aldus Jean-Pièrre van Dam. Is het niet zo dat we zijn geworden als het meisje met een eetprobleem?

Geloven in iets wat niet bestaat en niet in de spiegel te durven kijken, omdat men dan bang is dat alles anders zou zijn, want zijn wij werkelijk de waarheid die we nu zijn of zijn we anders dan wij denken?

Een prachtige cover dit precies zegt waar het over gaat. Mooi gedaan van Striptekenaar Vick.
Het nodigt uit om te gaan lezen.

De zoektocht naar mijn ongelijk is een verhaal waarbij ik vaak een glimlach op mijn gezicht had tijdens het lezen.
De onderwerpen zijn actueel maar tevens van alle tijden.
Vroeger waren sommige dingen niet algemeen bekend omdat het niet mocht worden verteld en nu zegt men het hardop en denkt dat het nieuw is, iets van deze tijd.
De auteur maakt in deze roman duidelijk dat het er op lijkt dat men een stempel op iemand wil drukken, alleen omdat iemand anders doet dan een ander. We vergeten dan dat elk persoon uniek is en dat ook zo hoort te zijn.

Filosoferen is ‘kritisch denken’…en ‘nuanceren’. Dat betekent van meerdere kanten hetzelfde vraagstuk bekijken. Er is niet één goed antwoord, maar er zijn meerdere mogelijkheden. Het ene antwoord kan tijdelijk zijn. Je mening wordt tussentijds bijgesteld, op grond van nieuwe argumenten. Erwin Troost laat in deze roman de lezer nog eens goed nadenken over het een en ander.
Denk eens over het onderstaande na;
'Stel je voor dat ik stop met roken, dan heb ik misschien twee maanden langer te leven. Zul je net zien dat het tijdens die maanden alleen maar stormt, regent en hagelt. … Men zegt dat de wijsheid met de jaren komt en dan wordt men plots dement.'

Door het hele boek kom je muziek tegen en bij het horen van de eerste tonen van 'Wij komen tezamen, onder 't sterreblinken…' zullen je gedachten naar een heel onderwerp gaan dan voordat je deze roman las.

Ik ben bijzonder onder de indruk van deze roman en zal het boek zeker vaker gaan lezen, meestal met een lach maar soms ook met een traan. Heerlijk om naar uit te kijken!

Oneliners uit deze roman kun je hier bekijken.

Over de auteur:
(foto: achterflap)

Erwin Troost (Eindhoven, 1972) is schrijver en dichter. In 1994 wint hij de prijs voor 'beste performance dichter' in de Effenaar en op 23-jarige leeftijd is hij te zien in de documentaire van Yoy over 'Dichters op straat'. In 2008 verschijnt hij voor het laatst in de media bij 'Café de Liefde' (VPRO) om zich daarna jarenlang te wijden aan zijn debuutroman De zoektocht naar mijn ongelijk.

Credo: 'Het leven is als neuspeuteren. You'll never know what you're gonna get'

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:
bol.com

Boekgegevens:
Titel: De zoektocht naar mijn ongelijk
Auteur: Erwin Troost
Genre: literaire roman
Uitgave: paperback, 278 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Aspekt, maart 2014
ISBN: 978 94 61534 34 7
NUR:301

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.