vrijdag 3 maart 2017

'Meisje' door Marjon Sarneel en Judith Zijtregtop



Meisje

Boekgegevens:
Titel: Meisje
Auteur: Marjon Sarneel
Omslagontwerp en schilderingen: Judith Zijtregtop
Genre: verhalenbundel (voor volwassenen)
Uitgave: hardcover, 36 pagina's 
Uitgever: Ambilicious Uitgever van verhalen, oktober 2016
ISBN: 978 94 92551 01 6

'Meisje' is een boek voor volwassenen. Vijftien vertelsels en schilderingen helpen je om met een glimlach naar jezelf te kijken in het leven van alledag. In mooie en minder mooie tijden. 
'Meisje' is een geschenk voor jezelf en voor anderen. 

Mijn mening:
De tekst op de achterflap en de cover maakten me benieuwd naar de verhalen in deze bundel.
In de bundel staan vijftien heel korte verhalen voor volwassenen. 
Bij de titel 'Meisje' denk ik aan onschuld, argeloosheid en onervarenheid, maar tijdens het lezen kom je situaties tegen waar een volwassen persoon zich soms in kan bevinden. 
Op een vriendelijke toon wordt de lezer aan momenten herinnerd die vergelijkbaar zijn met de beschreven belevenissen van Meisje. Bijvoorbeeld wanneer je het even niet weet, raad zoekt en tot de conclusie komt dat de eventueel ontvangen raad geen garantie is dat het ook zo zal lopen.

Het is belangrijk dat de lezer de kans krijgt om zijn of haar fantasie gebruiken. Daarom heb ik als lezer niet meteen gedacht dat sommige dingen niet kloppen in de beschreven omgeving maar heb verder gelezen om de achterliggende gedachte te vinden. 
In deze bundel met toch heel persoonlijke verhaaltjes van de auteur zul je zelf ook een aantal situaties terug kunnen vinden die je herkent uit je eigen leven.

De verhalen worden versterkt door de leuke illustraties van Judith Zijtregtop en het is duidelijk dat ze precies weet wat auteur Marjon Sarneel heeft willen vertellen.
Hierdoor is het een heel aardige verhalenbundel geworden. Mooi om zo nu en dan even een verhaaltje uit te lezen en te kijken naar de leuke tekeningen. De eenvoud is verfrissend!

(foto Judith van website Meisje)
Judith Zijtregtop op de achterflap:
'Geroerd door de vertelsels van het Meisje nam mijn potlood automatisch bezit van het papier. Glimlachend kreeg Meisje een gezicht. Voor mij was het een feest om de schilderingen te maken.'

Over Judith:
Ze woont en werkt al haar hele leven in de prachtige stad Breda.
Een flink aantal jaren geleden heeft ze met veel plezier de kunstacademie bezocht
Sinds haar (pleeg)kinderen volwassen zijn, heeft ze meer tijd om te tekenen en te schilderen.

(foto Marjon van website Meisje)

Marjon Sarneel op de achterflap:
'Terwijl ik mijn schrijfspieren opwarmde, dook er geregeld een onbekend figuur op. Dit bleek Meisje te zijn. Meisje, die mij steeds opnieuw andere inzichten aanreikte.'

Over Marjon:
Als kind verzon ze altijd verhaaltjes, gedichtjes en toneelstukjes. Toen viel ze al in de prijzen.
Honderden teksten in allerlei genres later studeerde ze in 2006 af aan Schrijversvakschool Amsterdam. In 2009 verscheen haar debuutroman Maidentrip.

In Zeeland begon ze anderen te helpen met hĂșn schrijfproces: ze gaf zelfontworpen schrijfcursussen in lokaaltjes en buurthuizen.

Lees ook meer op de website 'Meisje' over Marjon en Judith.

Meisje koopt u via uw lokale boekhandel of via:

1 opmerking:

  1. Dit boek MEISJE wil ik graag lezen. Morgen ga ik naar de boekhandel.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.