dinsdag 8 januari 2019

Ik las: Dog Man gaat los! - Dav Pilkey

De bestseller uit Amerika
Geschreven en getekend door Dav Pilkey als Sjors Baard en Harold Hutje


Dog Man gaat los!
Dog Man # 2


Dog Man gaat los! is het kleurrijke vervolg op Dog Man. Met bizarre tekeningen, heel veel grappen en een hoop nieuwe slechteriken, waaronder een vis met snode plannen. Dog Man is terug! En dat is maar goed ook, want de stad is in gevaar. 

De gemene kat Karel is ontsnapt uit de gevangenis. Maar dat is niet het enige probleem. Een tovenaar, een vis én een papieren dubbelganger van Karel zaaien paniek in de stad. Het is aan Dog Man om deze boeven te stoppen. Maar dat is wel lastig als je wordt afgeleid door botten, balletjes en een heel mooie poedel…
(bron info: Uitgeverij Condor)


Mijn mening

Dit was het eerste boek dat ik las over Dog Man en was daarom blij verrast dat ik voor in het boek even bijgepraat werd over het avontuur van deze agent. 
Na een bijna dodelijke aanslag op een agent werd de kop van zijn hond op zijn lijf genaaid. Deze combinatie van agent en politiehond wordt de schrik van de criminelen, vooral van de kat Karel.
Maar Dog Man heeft niet alleen de voordelen overgenomen van de hond maar kan nu ook geen balletje laten liggen om mee te spelen en hij begint altijd iedereen te likken!
Ook rolt hij nu graag rond tussen dode vis. Deze werd allemaal teveel voor zijn baas en hij kreeg de keuze: gedraag je als een agent of ga naar het asiel!
In Dog Man gaat los! las ik meer over dit unieke schepsel. 

Als lezer krijg je de kans om omsla-kampioen te worden met de 'Omsla-no-scoop' die door het hele boek heen herhaald wordt. Het was leuk om eigen geluidseffecten toe te voegen tijdens deze handelingen!

Op de manier waarop het boek getekend, gekleurd en geschreven is, zou dat inderdaad tot stand gebracht kunnen zijn door de jeugdige Sjors en Harald, zoals dat voor in het boek vermeld staat. Heel knap gedaan!

Na alle avonturen krijg je achter in het boek tips om in een aantal stappen de hoofdpersonen zélf te leren tekenen. Deze kans liet ik natuurlijk niet liggen en ik kan je vertellen dat het inderdaad 'belachelijk makkelijke stappen' zijn.
Het is fijn om ook nog te kunnen lezen dat er een vervolg verwacht wordt in de zomer van 2019 met als titel: Dog Man en de gekloonde kat. Ik ben nu benieuwd naar de nieuwe avonturen van Dog Man.

"Ik heb genoten van de humor, de actie en zelfs van letterlijk een 'vleugje' romantiek in Dog Man gaat los!- Graag Gelezen

De verhaallijn klopt helemaal en het is een genot om te lezen, kijken en doen. 
Dat zeg je niet zo vaak: 'Een boek doen', maar in dit geval is het toepasselijk.




De auteur
Toen Dav Pilkey nog op school zat, kwam hij door zijn ADHD en dyslexie vaak in de problemen. Tijdens de vele uren die hij voor straf op de gang doorbracht, tekende hij voor het eerst Kapitein Onderbroek en Dog Man – twee superhelden die later wereldberoemd zouden worden. Pilkeys boeken staan vol striptekeningen en bevatten geen grote blokken tekst. Daardoor zijn ze ook zeer toegankelijk voor kinderen die moeite hebben met lezen.

De vertaler
Tjibbe Veldkamp is een gevierd kinderboekenauteur en vertaler. Hij vertaalde eerder de Kapitein Onderbroek boeken.

Dog Man gaat los! koopt u bij uw lokale boekhandel of 

Boekgegevens
Titel: Dog Man gaat los
Auteur en illustrator: Dav Pilkey
Serie: Dog Man #2
Genre: graphic novel 7 - 12 jaar 
Uitgave: hardcover, 224 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Condor, november 2018
ISBN: 978 94 92899 18 7
ISBN: 978 94 92899 26 2 (eBook)
NUR: 282, 280
Originele titel: Dog Man unleashed
Vertaald door: Tjibbe Veldkamp
Ingekleurd door: Jose Garibaldi


Met dank aan Uitgeverij Condor voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.