woensdag 30 januari 2019

Ik las uit de serie Van klein tot groots - Anne Frank, geschreven door Maria Isabel Sánchez Vegara met illustraties van Sveta Dorosheva

Van klein tot groots


 Anne Frank

Over het boek
Dit boek is onderdeel van de serie 'Van klein tot groots', waarmee kinderen én volwassenen de levensverhalen ontdekken van belangrijke vrouwen uit de wereldgeschiedenis. Elk deel laat zien hoe een klein meisje met een grote droom opgroeide tot een sterke vrouw met grootse ideeën.

(Frankfurt, 12 juni 1929 - Bergen-Belsen, februari 1945)
Anne Frank was een Duits meisje van Joodse afkomst dat tijdens de Tweede Wereldoorlog onderdook uit angst voor de nazi's. Ze schreef haar ervaringen op in een dagboek, tot ze na ruim twee jaar werd ontdekt en weggevoerd naar een concentratiekamp. Daar stierf ze, slechts een paar weken voor het einde van de oorlog.
Haar dagboek werd vertaald in meer dan 70 talen en geeft een stem aan meer dan een miljoen kinderen die zijn omgekomen tijdens de Holocaust.
(bron info: De Vier Windstreken)

Mijn mening
Allereerst wil ik iets zeggen over de tekeningen en de gebruikte kleuren in het boek.
Alle tekeningen zijn in zwart-wit, behalve de afbeelding van het dagboek van Anne Frank. Dat heeft een mooie gekleurde ruit die zowel aan de voorkant als achterkant terugkomt aan de binnenkant van het boek.
De tekeningen benadrukken heel goed de sfeer waarin dit verhaal zich afspeelt. Je ziet de hoop maar ook de angst op de gezichten. Heel mooi gedaan!

Het verhaal over Anne Frank is zoals het door de auteur neergezet is, ook gemakkelijk te begrijpen voor iedereen die nooit eerder iets hoorde over dit meisje. Zeker de jongere kinderen zullen door het verhaal en de afbeeldingen een duidelijke indruk kunnen krijgen over het leven Anne Frank.
Anne wilde graag schrijven en hoopte zelfs dat er ooit een boek van haar zou worden uitgegeven.

Maar het liep anders... Helaas werd het een boek over haar.

Lees zelf in Van klein tot groots - Anne Frank hoe het leven van de dappere Anne beschreven wordt. Het is een mooi boekje om uit voor te lezen; het zal vragen oproepen die door het lezen van haar biografie achter in het boek wellicht voor een gedeelte beantwoord kunnen worden.

Ik heb Van klein tot groots - Anne Frank heel graag gelezen en waardeer het met vijf gouden sterren!



Eerder las ik uit de serie 'Van klein tot groots' van deze auteur over Coco Chanel.



De auteur

(foto ©Pere Pascual Fotografia)

María Isabel Sánchez Vegara werd geboren in Barcelona, Spanje.
Ze werkte meer dan vijftien jaar voor cliënten bij belangrijke reclame agentschappen.
Ze beschrijft zichzelf als: "Creator, author, writer, copywriter, creative director, creative strategist, brand positioner and dreamer." (Linkedin)

Een paar vragen die Jackie Hong, Staff Reporter bij The Star naar aanleiding van deze serie Van klein tot groots per e-mail aan María Isabel Sánchez Vegara stelde:

Waarom heb je ervoor gekozen om de serie Van klein tot groots op vrouwen te richten?

Het idee kwam naar voren toen mijn tweelingnichten werden geboren. Ik was op zoek naar boeken om ze te verwelkomen in deze wereld. Ik was verrast dat er nog steeds zoveel verhalen waren die gingen over dames die zaten te wachten op een prins om hen te komen redden. 
Ik wist dat de geschiedenis vol staat met verhalen over ongelooflijke vrouwen, sterk en gepassioneerd, die in staat waren om hun dromen waar te maken. En dat waren de verhalen die ik mijn nichtjes over wilde vertellen.

Hoe kies je over welke vrouwen je schrijft?

Van klein tot groots is een eerbetoon aan dromers - aan hen die een droom nastreven, hoe onmogelijk het ook leek. Vanaf dat moment was alles heel intuïtief. Ik zoek geen vrouwen die simpelweg de top hebben bereikt in hun carrière als ontwerpers, schilders, vliegeniers, schrijvers, onderzoekers of zangers. Ik zoek ook naar authentieke en unieke vrouwen met een geweldige persoonlijkheid.

Lees HIER het volledige e-mail interview.

Van klein tot groots - Anne Frank koopt u bij uw lokale boekhandel of bij
Standaard Boekhandel

Boekgegevens
Titel: Anne Frank
Reeks: Van klein tot groots
Auteur: Maria Isabel Sánchez Vegare
Illustraties: Sveta Dorosheva
Genre: Kunst, Cultuur & Geschiedenis, vanaf 5 jaar, prentenboek
Uitgave: gebonden, 32 pagina's
Uitgever: De Vier Windstreken, januari 2019
ISBN: 978 90 51166 96 5
NUR: 212, 274
Oorspronkelijke tekst: Pequeña y Grande Anne Frank
Nederlandse tekst van Antje Schoehuys-Blaak


Met dank aan De Vier Windstreken voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.