maandag 28 januari 2019

Ik las: Het mysterie van de drie kwarten - Sophie Hannah

Een nieuw Hercule Poirot mysterie


Het mysterie van de drie kwarten

Het verhaal

Hercule Poirot komt thuis na een lunchafspraak en treft een boze dame voor zijn deur aan. Haar naam is Sylvia Rule en ze vraagt op hoge toon waarom Poirot haar een brief heeft gestuurd waarin hij haar beschuldigt van de moord op Barnabas Pandy, een man van wie ze nooit gehoord heeft. Laat staan ontmoet. 
Poirot is evenals zijzelf geschokt, en binnen treft hij John McCrodden aan. Iemand die hij eveneens een beschuldigende brief gestuurd zou hebben. Poirot vraagt zich af hoeveel van die brieven er verstuurd zijn, en of de heer Pandy leeft of dood is. 
Hij kan niet anders dan op onderzoek uit gaan.

Mijn mening

Het verhaal wordt verteld door rechercheur Catchpool. In het vijfde hoofdstuk stelt hij zich voor aan de lezers. In het begin van het verhaal is hij geholpen door verschillende mensen die stukken voor hem invulden waarbij hij niet aanwezig was.
De schrijfmachine met de kapotte e blijkt nog heel belangrijk te zijn.
De auteur vertelt dit even tussendoor, terwijl het enorm knap neergezet is!

Het mysterie van de drie kwarten is een detective die heerlijk leest. Er zit vaart in het verhaal en de vele personages zijn levendig beschreven. Dit verhaal doet niet onder voor de verhalen van Agatha Christie. Het is een echte whodunnit en vooral het geheim oplossen is hier belangrijk. De vele dialogen zijn prachtig om te lezen; door deze gesprekken groeien de personages in hun rollen.

'Eerlijk waar, Freddie, elke keer als ik de waarheid spreek, heeft iemand er wel wat over te zeuren. Ik heb soms het gevoel alsof de hele wereld samenzweert om een leugenaar van me te maken.'

De plot is verrassend maar heel geloofwaardig. 
Aan het eind van het verhaal worden alle betrokkenen bij elkaar geroepen om door Poirot uitgebreid geïnformeerd te worden over wie de dader is.
Uiteindelijk vertelt hij op een manier zoals alleen Hercule Poirot dat kan waarom hij tot die conclusie is gekomen. De uitleg van het mysterie van de drie kwarten is prachtig om te lezen!
Hij hoort zichzelf heel graag praten, maar dat is niet zo erg. Als lezer kun je niet anders dan van hem houden.

Naar mijn mening is tot nu toe Het mysterie van de drie kwarten het beste van de nieuwe Hercule Poirot mysteries.
Ik kijk dan ook uit naar een volgend verhaal in deze serie met Hercule Poirot in de hoofdrol.



Eerder las ik van Sophie Hannah:
De monogram moorden (Hercule Poirot mysterie)
De nieuwe erfgenaam (Hercule Poirot mysterie)

Om mijn recensie te lezen klik je op de titel in kleur.

De auteur
(foto: © Phillipa Gedge)

Sophie Hannah (Manchester, 1971) is een Engelse bestsellerauteur van romans, thrillers, kinderboeken en poëzie. Haar boeken worden uitgegeven in 27 landen en werden bekroond met onder andere de Crime Thriller of the Year Award en de Specsavers National Book Award.

Hannah werd 30 jaar na het overlijden van de bestverkochte auteur ter wereld (ruim 4 miljard verkochte exemplaren) door de kleinzoon van Agatha Christie gevraagd om het stokje over te nemen, met wereldwijd succes.
Het mysterie van de drie kwarten is haar derde Poirot-mysterie.
Hannah woont met haar man en twee kinderen in Cambridge. 

Het mysterie van de drie kwarten koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens
Titel: Het mysterie van de drie kwarten
Auteur: Sophie Hannah
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 336 pagina's
Uitgever: The House of Books, september 2018
ISBN: 978 90 44354 88 1
ISBN: 978 90 44354 89 8 (e-book)
NUR: 332
Originele titel: The Mystery of Three Quarters
Vertaald door: Yolande Ligterink

Met dank aan The House of Books voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.