vrijdag 29 januari 2021

Ik las: 'Keerpunt', geschreven door Anne van Zwieten

 


Keerpunt

Wat doe je als je de waarheid, je eigen waarheid, moet herzien? Drie vrouwen, de gescheiden Babette met zorgen om haar autistische zoon, de losbandige Carla en de naar bevestiging zoekende Juliette, die worstelt met haar traumatische jeugd.

Drie veertigers met verschillende uitdagingen in het leven. Door hun uiteenlopende karakters en levensstijl lijken ze aanvankelijk geen raakvlakken te hebben. Toch is er wel degelijk een gemene deler. 
Dit feit brengt hen uit evenwicht en dwingt ze ieder tot een keuze. 
Een verhaal over vriendschap, loyaliteit en loslaten.
(bron info: achterflap)


Mijn mening:

Keerpunt is de debuutroman van Anne van Zwieten.
De keuze voor de titel wordt helemaal duidelijk tijdens het lezen van deze indrukwekkende en aangrijpende roman.
De personages zijn duidelijk neergezet door de auteur; het zijn mensen van vlees en bloed geworden. Tijdens het lezen betrap je jezelf er op dat je aan hen denkt als individuen en niet als personages uit een boek.

Dit verhaal begint op 19 september 2016 en het eindigt op 30 maart 2017.
In dit korte tijdsbestek lezen we over de levens van Babette, Juliette en Carla; over wat hen bezighoudt en eerder bezig heeft gehouden.
Wat hebben deze vrouwen met elkaar gemeen, vraag je jezelf misschien af? En wie wil een vrije vogel blijven? Dat wordt al snel duidelijk.

Keerpunt gaat over aannames, over verwachtingen, over vriendschap, over  toewijding, maar vooral over nadenken over je leven en keuzes maken.
Voor jezelf durven kiezen is niet altijd voor iedereen vanzelfsprekend.
Het moment waarop je dat wel doet, kan een keerpunt in je leven zijn.

“Weet je, het leven kan dus zomaar voorbij zijn en ondanks dat we elkaar ooit beloftes hebben gedaan, denk ik dat de belofte aan jezelf zwaarder zou mogen wegen. Dat je jezelf verplicht bent te leven hoe en met wie er bij je past, als je er maar eerlijk over bent.”

Anne van Zwieten bekijkt soms een alledaags woord op een andere manier:
'Eigenwijs’ wordt ‘Eigen’ en ‘Wijs’ als Babette over Bas nadenkt. 
'Schoonschrijven’ wanneer Juliette weer begint met schrijven; ze schrijft haar hoofd schoon.
Heel knap gevonden van de auteur.

De lekker korte hoofdstukken zijn steeds voorzien van een datum en een naam of meer namen, zodat je weet over wie je leest. Hierdoor is het wisselen van de verhaallijnen geen enkel probleem. 
Ondanks de soms zware onderwerpen, leest het verhaal niet zwaar. De soepele schrijfwijze zorgt er voor dat je het vlot kunt lezen. 

Ik heb me helemaal verloren in dit boek en de tranen stonden bij sommige passages in mijn ogen omdat hetgeen ik las zoveel emotie bij me opriep.
De auteur mag met recht trots zijn op dit debuut en ik kijk dan ook uit naar
haar volgende roman ‘De setarspeler’. 

Ik heb dit boek graag gelezen. 
‘Keerpunt’ verdient 4,5/5 stralende sterren.


De auteur:

Anne van Zwieten is schrijfster, blogger en columnist. Ze volgde een opleiding tot schrijver en redacteur. Eerder bracht ze een bundeling blogs uit over haar meervoudig beperkte dochter. En nu? Mijn kind heeft Cerebrale Parese
Ze werkt als storyteller, redacteur en tekstschrijver vanuit haar eigen bedrijf De-storyteller.nl.

Neem een kijkje op haar website: De storyteller.

Keerpunt koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Keerpunt
Auteur: Anne van Zwieten
Genre: roman
Uitgave: paperback, 280 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij U2pi, november 2019
ISBN: 978 90 87598 97 6
NUR: 300

Met dank aan Anne voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.