zondag 27 maart 2022

Ik las: 'Dossier Europa - verscheurd door geld' geschreven door Sonn Franken


Dossier Europa – verscheurd door geld

De wereld gevangen door een virus dat opduikt uit het niets? Overheden die hun burgers niet alles vertellen? Bedrijven die een duister doel hebben en nergens voor terugdeinzen om dat doel te bereiken? Politici die een dubbele agenda hebben? 

Als schrijver ben je immer attent op wat het nieuws je zoal brengt. En juist dan, als je tussen de regeltjes van het nieuws leest, als je probeert sociale media te ontleden op fake en echt nieuws, of als je een tube lijm neemt om de meest onsamenhangende plukjes nieuws aaneen te plakken, het geheel mixt met een gezonde dosis kritisch perspectief, dan zou er wel eens een heel aparte complottheorie kunnen ontstaan. 

Dat laatste overkwam mij, toen mijn dromen mij de meest onwaarschijnlijke verhaallijnen brachten. De samensmelting van al deze momenten leidde tot het tweede avontuur van Jean-Pierre, journalist van De Vakkrant. Na alle avonturen rondom de Belgische kerncentrales, besluiten Jean-Pierre en zijn vrienden te genieten van een zeilvakantie in de Caraïben. Dat gaat echter vreselijk mis als onverwacht de natuur rebelleert. Bij thuiskomst blijkt er nog veel meer aan de hand te zijn. Samen met zijn vrienden gaat zijn reis verder. Want op het moment dat het avontuur Dossier Doel eindigde, werden reeds de eerste stappen gezet naar het volgende avontuur. 

Durf jij het aan? Durf jij dit avontuur te lezen: Dossier Europa – verscheurd door geld!

Ik durfde het aan, heb het avontuur gelezen en ik heb er geen moment spijt van gehad!
Het is angstaanjagend hoe actueel dit verhaal is!
In het voorwoord lees je over het tot stand komen van dit tweede avontuur van Jean-Pierre, journalist van De Vakkrant. 
‘Dossier Europa’ is het vervolg op ‘Dossier Doel’, maar is goed losstaand te lezen. Persoonlijk had ik toch graag ook ‘Dossier Doel’ gelezen, maar dat gemis valt nog te corrigeren. 
De terugblik naar hoe alles voor de hoofdpersoon begon is wel heel prettig voor de lezers.

Wat in eerste instantie op een leuke zeilvakantie in de Caraïben met zijn vrienden lijkt, eindigt als een ware eyeopener voor Jean-Pierre; op een levensgevaarlijke manier komen ze achter een van de gevolgen van klimaatverandering.

Vanuit zijn thuisbasis in Bergen op Zoom gaat hij samen met zijn vrienden in Café ‘t Wapen plannen smeden om achter antwoorden op vragen te komen die geheim gehouden worden voor de burgers. Deze onderwerpen worden verborgen gehouden door middel van nepnieuws, corruptie en leugenaars in de vorm van regeringsleiders.
Dat gaat niet zonder zich kwetsbaar op te stellen, maar hoe dichter hij bij antwoorden komt des te gevaarlijker het voor hem en zijn naasten wordt. Zelfs moordaanslagen zijn hier aan de orde.

“ Breidsma en consorten wensten niet te komen, omdat ze dit een te links programma vonden en hun voorbereidingstijd te kort zou zijn… 
...Het was heel opvallend hoe al die grote media magnaten en hun hoofdredacteuren een gezamenlijk blok vormden. Met klem vertelden ze hoe de uitspraken van Breidsma van hedenmiddag een bedreiging voor de democratie vormden. Hoe niet alleen de pers het slachtoffer zou zijn, maar heel Nederland, omdat hier de vrijheid van meningsuiting in het geding was…
…Ze lieten de persvrijheidsranglijst zien, waarin het aantal landen waar de persvrijheid openlijk werk aangetast, behoorlijk aan het toenemen was.”

‘Dossier Europa – verscheurd door geld’ werd gepubliceerd in september 2020 toen er nog geen sprake van oorlog met Oekraïne was. Ook een bepaalde stroming in de hedendaagse Nederlandse politiek is hier duidelijk beschreven.

Het is een verbazingwekkend en zeker geloofwaardig verhaal geworden, met personages die door de duidelijke karakterbeschrijvingen zonder meer levensecht zijn te noemen. 

De complottheorie die Sonn Franken beschrijft is verontrustend, zeker in de tijd waarin wij nu leven.




De auteur:

Sonn Franken stelt zich voor:  
“Mijn naam is John Franken, ik ben geboren op 27 maart 1962 te Bergen op Zoom. De meeste van mijn vrienden en familie noemen mij al jaren Sonn, dus deze naam gebruik ik dan ook voor al mijn pennenvruchten.” 
Lees verder op Hebban.nl

Dossier Europa – verscheurd door geld koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Dossier Europa – verscheurd door geld
Auteur: Sonn Franken
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 280 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Boekenindustrie, september 2020
ISBN: 9789492046543


Met dank aan Uitgeverij Boekenindustrie voor het toezenden van een recensie-exemplaar
(bron info: Uitgeverij Boekenindustrie)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.