dinsdag 1 maart 2022

Ik las: 'Bron (1) - Ziel' geschreven door Nico De Braeckeleer

 Een meisje met een mysterieus verleden gaat op zoek naar haar identiteit, haar ziel…


Ziel 
Bron (1)


Zoë is vol van levenslust en heeft alles wat haar hartje begeert. Ze is populair op school, haalt goede cijfers en kan zich uitleven als dj. En wat ieder jong meisje zich wenst; haar ouders ondersteunen haar in alles wat ze doet. En als top of the bill heeft ze een vriendje: Justin. Alles is perfect in haar leventje.

Ze raakt samen met haar vriendin Lauren zwaar gewond door een auto-ongeluk en is daarna beland in een ziekenhuis waar ze herinneringen begint te krijgen. Maar zijn het wel herinneringen; het leven waarover deze herinneringen gaat herkent ze niet. Zijn het misschien alleen maar slechte dromen? 
Maar dat is niet alles; ze verandert als persoon en dat blijft niet ongemerkt bij haar omgeving. Stapsgewijs vermoed ze wat de waarheid moet zijn en daar is ze niet heel blij mee.

“Lauren knikt goedkeurend. Ik glimlach naar haar, maar besef plotseling hoe snobistisch en verwaand we klinken. Vreemd, die gedachte zou vóór het ongeluk nooit bij me zijn opgekomen.”

Ziel is een sciencefiction verhaal dat op een dag in de toekomst zo maar waar gebeurd kan zijn.

Er gebeurt een heleboel in Ziel, maar het is goed te volgen. Er zit een goede opbouw in het verhaal en daarom is het ook niet ongeloofwaardig.
Je voelt goed de wanhoop en soms ook de hoop van Zoë; het niet zeker weten wie je bent, niet weten waarom je bent zoals je op dat moment bent en niet weten wie je overmorgen zult zijn. Je hoopt op een gelukkig leven, maar je ‘herinneringen’ maken dat je daar aan gaat twijfelen.

De personages zijn zo goed neergezet, dat je geniet van de mooie momenten die Zoë ervaart met Justin, de verwarring als het over het contact met haar moeder gaat en de hoop als het over haar vader gaat.
In Ziel lijkt steeds liefde aanwezig, of zijn het toch maar alleen herinneringen vraag je jezelf af terwijl je leest naar iemand die op zoek is naar de waarheid. 

“Hand in hand struinen we door de verlaten, donkere straten. In stilte lopen we naast elkaar. Ik weet niet hoe het kan, maar ik kom tot rust. We praten niet over wat er gebeurd is of wat we gaan doen. We genieten gewoon van het moment. Mijn gedachten dwalen af. Ze zijn gewoon in het hier en nu. Ik bekijk de gebouwen, de bomen, de straatverlichting, de maan. 
Ik geniet. Waarschijnlijk is het de laatste keer.”

Het verhaal is zo goed opgebouwd dat je blijft lezen, ongeacht of je het gelooft of niet. Maar wat is waarheid? Tijdens het lezen dacht ik vaak aan filosoferen: het onderzoeken, uitspraken controleren, denkfouten ontdekken, mogelijkheden in kaart brengen, argumenteren, logisch denken maar vooral ook vrij denken.

Ziel is een prachtig eerste deel van deze nieuwe reeks verhalen van Nico De Braeckeleer.


De auteur:

Nico De Braeckeleer is auteur en scenarist. Er staan al heel wat (jeugd)boeken op zijn naam en hij schrijft ook mee aan verschillende bekende reeksen op televisie. Zijn apocalyptische Young Adult boekenserie Adem, over de gevolgen van de klimaatverandering, houdt nog steeds duizenden lezers in de ban.

Neem ook een kijkje op de website van Nico De Braeckeleer.

Eerder las ik van Nico De Braeckeleer: 

Bron 1: Ziel koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Ziel
Reeks: Bron (1)
Auteur: Nico De Braeckeleer
Genre: spanning, coming of age, sci-fi, thriller vanaf 14 jaar
Uitgave: hardcover, 303 pagina’s
Uitgever: Baeckens Books, oktober 2020
ISBN: 9789059247765
NUR: 284


Met dank aan Baeckens Books voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.