zondag 20 november 2022

Ik las, bekeek en genoot van 'Vlinder zonder vleugels en de stinkende muis' geschreven en geïllustreerd door Géwout Esselink

 


Vlinder zonder vleugels en de stinkende muis

Al vanaf dat ze een klein rupsje was, droomt Vlinder dat ze kan vliegen.
Maar in het echt kan ze niet vliegen. Ze is anders dan haar vele broertjes en zusjes.
Vlinder heeft geen vleugels.

De dieren in het bos vinden haar wel een beetje zielig, maar zelf ziet ze dat anders.

‘Ik ben niet zielig’, zegt Vlinder dan, ‘een lied zonder woorden is ook een lied, een boom zonder bladeren is ook een boom. Dus een vlinder zonder vleugels ook gewoon een vlinder!’

Dan krijgt Vlinder uit onverwachte hoek hulp van Muis, die niet zo lekker ruikt. Hij wil Vlinder gaan helpen om toch te vliegen. Vlinder denkt dat ze het niet zal kunnen maar muis heeft daar toch een andere kijk op.

‘Alles kun je,’ zegt Muis,‘als je maar wil, dan kun je alles.’ 

Hoe het afloopt moet je zelf zien en lezen in dit grappig prentenboek over doorzetten en zelfvertrouwen.
Leuk om samen te luisteren naar (of vertellen over) de woorden van de dieren in het bos, terwijl je kunt genieten van de prachtige illustraties.


De auteur:

Géwout Esselink is geboren in 1957 in Deventer. Toen hij zes jaar oud was verhuisde hij naar Steenwijk, waar hij nu nog steeds woont. Als klein jongetje op de lagere school wist hij het al: hij zou later tekenaar of kunstschilder worden. Op de middelbare school herkende een leraar het talent van Géwout. Deze leraar, Jan van Merwijk, stelde hem voor om naar de kunstacademie te gaan. En dat deed hij. Na het doorlopen van de kunstacademie begon Géwout met het illustreren van boeken. Voor Géwout is tekenen geen ontspanning, maar inspanning. Maar wél een leuke inspanning.

Over boeken illustreren vertelt hij: 
"Als je een boek leest, zie je het voor je. Iedereen heeft dat wel, maar mijn tekeningen moeten daarbij aansluiten. Ik vind het prachtig om kinderen in zo'n verhaal te tekenen. Soms zit een tekening precies in mijn hoofd en rolt het er ook zomaar uit. Dat vind ik meestal de mooiste tekeningen. Maar doorgaans ben ik niet zo snel tevreden over mijn werk."

Eerder verschenen van Géwout Esselink bij Levendig Uitgever:

Vlinder zonder vleugels en de stinkende muis koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Vlinder zonder vleugels en de stinkende muis
Auteur/illustrator: Géwout Esselink
Genre: prentenboeken
Uitgave: hardcover, 32 pagina’s
Uitgever: Levendig Uitgever, 10 oktober 2022
ISBN 9789083222226
NUR 273
Met dank aan Levendig Uitgever voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Levendig Uitgever)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.