vrijdag 4 november 2022

Vandaag in de schijnwerpers: 'Tatiana over Tamara' geschreven door Tatiana de Rosnay

 In het voetspoor van Tamara de Lempicka


Tatiana over Tamara


'Het is alsof je zei: Kijk naar me. Ik weet wat ik wil. Ik weet precies wat ik wil. Aan de kant, allemaal. Buig. Ik ben vrij. Niets zal me tegenhouden. Ik rijd in een racewagen en zo leef ik mijn leven. Laat me erlangs. Jullie zouden me het liefst tegenhouden? Onmogelijk. Jullie dromen van een kus, een omhelzing? Waarom niet. Maar ik ben degene die beslist. Ik. Tamara de Lempicka.'

Tamara de Lempicka (1898-1980) groeide op in het destijds zeer mondaine Moskou en Warschau, maar moest tijdens de Russische Revolutie naar Parijs vluchten. De vijfentwintigjarige bohemienne voelde zich als een vis in het water tussen de kunstenaars van Montparnasse. Tussen haar cocktailparty's, bezoeken aan nachtclubs en seksuele avontuurtjes door schilderde ze als een bezetene, op de been gehouden door cocaïne. Om aan het opkomende fascisme te ontsnappen, vestigde ze zich in New York, waar ze haar extravagante levensstijl voortzette.

Sinds schrijfster Tatiana de Rosnay op haar vijftiende een schilderij zag van de Poolse art-decokunstenares Tamara de Lempicka, is zij altijd gefascineerd geweest door De Lempicka's werk en haar leven: achter het stuur van haar groene Bugatti is de koningin van de roaring twenties bezig haar eigen legende te creëren, bestaande uit schandalen en geheimen, absolute elegantie en voortdurende ballingschappen.

Hoewel haar werk enkele decennia in de vergetelheid is geraakt, heeft zij sinds de jaren tachtig weer grote erkenning gekregen en hangt haar werk in toonaangevende musea over de hele wereld.

Een leven groter dan het leven zelf, dat bestsellerauteur Tatiana de Rosnay (Haar naam was Sarah) al even gepassioneerd beschrijft in Tatiana over Tamara. In het voetspoor van Tamara de Lempicka.


De auteur:

Tatiana de Rosnay (1961) is de auteur van de roman Haar naam was Sarah, waarvan wereldwijd meer dan tien miljoen exemplaren werden verkocht en die werd verfilmd. In 2016 verscheen Manderley voor altijd, een roman over Daphne du Maurier, die werd genomineerd voor de prestigieuze Prix Goncourt de la Biographie. 
De Rosnays boek over Tamara de Lempicka verscheen oorspronkelijk in 2018 als een geïllustreerd boek en verschijnt nu voor het eerst in Nederlandse vertaling.

Tatiana over Tamara koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Tatiana over Tamara
Auteur: Tatiana de Rosnay
Genre: literaire roman
Uitgave: paperback met flappen, 192 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Orlando, oktober 2022
ISBN: 9789083255118
ISBN: 9789083255200 (eBook)
NUR: 302
Oorspronkelijke titel: Tamara par Tatiana
Vertaald door: Uitgeverij Orlando, Saskia Taggenbroek

Met dank aan Uitgeverij Orlando voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Orlando)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.