maandag 17 oktober 2022

Ik las: 'Historische Verhalen - Korte verhalen uit de Vroegmoderne Tijd' geschreven door diverse auteurs

 Korte verhalen uit de Vroegmoderne Tijd


Historische Verhalen


Bij het zien van de mooie cover met een afbeelding van ‘De kunstgalerij van Jan Gildemeester Jansz’ geschilderd door Adriaan de Lelie omstreeks 1794-1795, kijk je al meteen reikhalzend uit naar datgene wat je aangeboden wordt in deze bundel.
Ook in deze bundel Historische Verhalen lees je een of meer verhalen van diverse auteurs. Deze verhalen zijn steeds gebaseerd op feiten en zoals je in het voorwoord kunt lezen, vermengd met fictie waardoor die tijd weer tot leven gebracht wordt voor de lezers.

In de Vroegmoderne Tijd (een tijd tussen de vijftiende en het begin van de negentiende eeuw) werd de oude wereld op zijn kop gezet en dat ging niet zonder slag of stoot.
Wetenschappers verlichtten het denken, kunstenaars brachten de cultuur tot nieuwe bloei en rebelse geestelijken hervormden het geloof. Maar dat ging niet zomaar: revoluties, opstanden en oorlogen waren aan de orde van de dag. 
Binnen die periode valt ook ‘De Verlichting’ of ‘Eeuw van de Rede’; dit was een cultureel-filosofische en intellectuele stroming in Europa. 
Deze verhalen nemen je mee door Europa en ook naar locaties zoals Hanyang (het huidige Seoul) of Moskou en Sint Petersburg.

Tegen deze achtergrond schrijven Hay van den Munckhof, Debby Willems, Sandrine van der Velde, Marloes Jongewaard en Victor Lemstra vertellingen die de lezer meenemen op reis door een rijke periode uit onze geschiedenis: van Mozart tot Catharina de Grote en van Galileo tot Casanova.

“Ik zucht en leg mijn hoofd op zijn schouder. Baram kent mij intussen goed genoeg om te weten dat ook ik die verplichte onthouding moeilijk vind. Maar we weten allebei wat er gebeurt als we ons daar niet aan houden en ik te vroeg in verwachting raak. Hij verspeelt dan zijn bevoorrechte posities en ik verlies alles, zelfs mijn leven.”

Korte verhalen uit de Vroegmoderne tijd neemt je mee naar een tijd die bol stond van de veranderingen. Deze veranderingen waren belangrijk voor wetenschappers, kunstenaars en geestelijken, maar ook voor de gewone mens.

De personages komen voor je ogen tot leven en de verhalen zijn beeldend geschreven.

“De dag begon zoals alle andere dagen in het hofje. De planten en struiken, onlangs nog keurig bijgeknipt, waren alweer bezig de bejaarde bewoonsters eraan te herinneren dat ze deel uitmaakten van de altijd veranderende natuur. Dat ze, tot grote verontwaardiging van met name Bertha, niet keurig in rechte rijtjes groeiden, maar afbogen, knakten, bloeiden en zelfs onkruid toelieten zoals het hen uitkwam. In deze tijd van het jaar scheen de zon ‘s ochtends op het kleine rijtje huizen waar Aagje woonde.”

Aansluitend op een verhaal wordt de historische achtergrond van dat verhaal aan de lezer duidelijk gemaakt.
Probeer niet alle zeventien verhalen in één keer te lezen, maar neem er de tijd voor. Je zult zien dat dit het leesgenot verhoogt. De afwisseling van de manier van schrijven van de auteurs is ook nu weer verfrissend.

Ik heb Korte verhalen uit de Vroegmoderne Tijd graag gelezen.


Eerder las ik:

Korte verhalen uit de Vroegmoderne Tijd koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:


Boekgegevens:

Titel: Korte verhalen uit de Vroegmoderne Tijd
Serie: Historische Verhalen
Auteur: diverse auteurs, zie samenvatting hierboven
Uitgave: paperback, 313 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Historische Verhalen, november 2021
ISBN: 9789083117713
NUR: 303


Met dank aan Uitgeverij Historische Verhalen voor het toezenden van een recensie-exemplaar
(bron info: Uitgeverij Historische Verhalen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.