woensdag 30 september 2015

Gelezen: 'Pupil' van Julie Kagawa


PupilHet eerste deel van de Talon-Saga

Waar gaat dit verhaal over?

Lang geleden hebben de drakendoders van de Orde van St. George de draken bijna uitgeroeid. Maar ze zijn er nog steeds, en hun aantal neemt zelfs toe onder de ijzeren heerschappij van Talon.

Ember en Dante zijn jonge draken die voor het eerst worden losgelaten in de mensenmaatschappij. Eén zomer lang mogen ze als gewone tieners van hun relatieve vrijheid genieten vóór Talon beslist over hun toekomst. Broer en zus vermaken zich uitstekend met vrienden aan het strand, maar vooral de opstandige Ember wordt nauwlettend in de gaten gehouden.
Een van haar nieuwe vrienden is de knappe, serieuze Garret, van wie ze zeer menselijke kriebels in haar buik krijgt. Wat ze niet weet, is dat Garret is opgegroeid met maar één doel: hij moet draken die zich verborgen houden tussen de mensen opsporen en vernietigen…

Wat vond ik van het boek?
Een meisje komt in opstand tegen een maatschappij die draait op dwang en onderdrukking, en kiest een jongen voor liefde in plaats van dood.

Deze woorden op de achter(binnen)flap zorgden er voor dat ik heel nieuwsgierig werd naar de inhoud van dit boek. Eerder was ik nog niet bekend met het werk van Julie Kagawa.
De cover liet me meteen kennismaken met Ember. Het is een afbeelding van haar huid, ik had niets te veel verwacht. Heel mooi!
Het boek bestaat uit twee delen, de hoofdstukken hebben als titel de naam van diegene door wiens ogen je het verhaal ziet. De wisselende tijdlijnen lieten me kennismaken met Ember, Dante, Garret, en Riley. Ik wist meteen wiens tijdlijn het betrof mede dankzij de titels.
Tenslotte een epiloog met als titel 'Dante'.

Ember kan behoorlijk dwars liggen;
'Je bent je er van bewust dat we allebei draken zijn, he? Je menselijke preutsheid zegt me niets.'
'Dat is dan pech voor je, want mij kan het wel schelen.' Ik sloeg mijn armen over elkaar en bleef hem koppig aanstaren. Hij staarde terug. Misschien gedroeg ik me te veel als mens, maar mijn oude leraren hadden er een zekere mate van preutsheid ingehamerd, en steeds opnieuw gewaarschuwd dat we ons niet spiernaakt in menselijk gezelschap mochten vertonen, ook al droegen we in onze ware gedaante nooit kleren. 'Je kunt het belachelijk vinden, maar ik transformeer nog geen haar zolang jij kijkt. Dus als je nog met me wilt gaan vliegen, draai je dan om!'

Het verhaal wordt door de auteur rustig opgebouwd, je krijgt de kans als lezer om ieder karakter goed te leren kennen. Het had voor mij iets minder uitgebreid gemogen, maar het was niet heel hinderlijk. De snelheid en spanning lagen vooral in het einde van het verhaal, waardoor het boek toch een stuk prettiger werd om te lezen.

Mijn mening: Een goed en eenvoudig verhaal over vriendschap en vertrouwen, liefde en verraad. Maar ook over de vrijheid willen proeven en ongebonden willen zijn.

Over de auteur:

Julie Kagawa is de internationale bestsellerauteur van bekende Young Adult-series als The Iron Fey en Blood of Eden. Ze is geboren in Sacramento en opgegroeid op Hawaï. Samen met haar man en een heleboel huisdieren woont ze in Louisville, in de staat Kentucky.

Al tijdens haar schooltijd op Hawaï begon ze met schrijven, en dat doet ze nog steeds het grootste deel van haar tijd. Verder houdt ze van lezen, schilderen en oosterse vechtkunst en maakt ze prachtige fantasyfiguurtjes van kunststofklei.

De boektrailer is hier te zien.
Het tweede deel uit de Talon-saga met als titel Rebel is inmiddels ook verkrijgbaar.

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:
HarperCollins Holland
bol.com


Boekgegevens:
Titel: Pupil
Auteur: Julie Kagawa
Genre: Young Adult
Uitgave: paperback, 448 pagina's
Uitgever: HarperCollins Holland, juli 2015
ISBN: 978 94 02701 40 1
NUR: 285

Ook als e-book verkrijgbaar

Met dank aan HarperCollins Holland voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.