vrijdag 14 april 2017

Ik las 'Anna's tuin', geschreven door Anita Clijsen.

Een vertelling over voorwaardelijkheid, over de gevolgen van een slecht georganiseerde dood, over loutering, en over de liefde.

Anna's tuin

Boekgegevens:
Titel: Anna's tuin
Auteur: Anita Clijsen
Genre: mens en maatschappij, rouwverwerking
Uitgave: paperback, 88 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Cichorei, april 2017
ISBN: 978 94 91748 58 5
NUR: 749
Illustraties: Marjan Luikinga

Anna's verhaal in het boek begint op een prachtige voorjaarsdag in mei.

'Anna zit in de tuin. De papavers en klaprozen staan op exploderen, de rozen zijn in aantocht. Anna's ogen drinken de kleuren en blijven steken bij het in opmars zijnde moederkruid. Straks zullen de fragiele witte bloemen zichtbaar worden.'

Wanneer je dit leest weet je nog niet hoeveel pijn je tegen zult komen in dit kleine boekje. De pijn is ontstaan door onwetendheid, het ongewisse, leugens, het niet vertellen…

Anna is heel gelukkig met haar Mario maar er is nog veel pijn uit haar jeugd aanwezig. Ze moet nog af kunnen sluiten.
Ze weet bijvoorbeeld niet waarom haar zo weinig verteld is over de dood van haar moeder. Ze overleed een paar weken na de elfde verjaardag van de tweeling. Anna en Liesje moesten hun verjaardag ergens anders gaan vieren. Nadat vader opnieuw trouwde werd er over haar moeder niet meer gesproken.

Wat bij mij heel lang bleef nazinderen was deze gebeurtenis; toen hun moeder het druk had met de verzorging van de pas geboren tweeling en de oudste zus verrukt was over de twee kleintjes, bleef dat voor zus Magda niet zonder gevolgen.
Magda werd een paar dagen later uit logeren werd gestuurd. 
'Ze verhuisde van de ene tante naar de andere, naar oma enzovoort. Wekenlang. Magda had dat vreselijk gevonden en wilde gewoon naar huis. Ze was pas 4 jaar oud… Zo jong, en er dan uitgezet worden. Uit de roedel, uit de kudde.'

Wanneer Anna beseft dat ze veel heeft om dankbaar voor te zijn, is er pas de kans om gelukkig te worden door dingen af te sluiten. Familie is belangrijk maar je moet ook achter bepaalde dingen een punt kunnen zetten om écht gelukkig te kunnen worden.

Lees zelf hoe dat in zijn werk ging in 'Anna's tuin'.

Dit boekje heb ik graag gelezen. 
Sommige dingen waren voor mij herkenbaar, wellicht ook voor u. 

De auteur:

Over Anita Clijsen en haar werk:
Waarom de zeespiegel gerezen was (2012) is haar eerste vertelling.
Anita’s behoefte om te schrijven is begonnen als teksten en gedichten ten dienste van haar muziek, die zij als harpiste-componiste gemaakt heeft en die geleid heeft tot de Cd’s Coming Home (2001) en Lieve Dag (2009).
Als schrijfster van kinderverhalen in opdracht van de gemeente Sluis, is zij te vinden op www.bresko.eu 
Vertellen is bij Anita steeds meer een behoefte geworden, ook om haar eigen leven te spiegelen in haar verhalen.  Haar boek Anna’s tuin is hier het resultaat van.

Momenteel is zij bezig om in opdracht van Sabine Baron, eigenaresse van Kairos, empowering horses and people, nieuwe verhalen te schrijven.
(bron info: Anita Clijsen)

Anna's tuin koopt u via uw lokale boekhandel of bij

2 opmerkingen:

  1. Dank je Mieke, voor het verwoorden waar ik mee bezig geweest ben. Dat kon ik zelf niet. Als mensen mij vragen waar mijn boekje over gaat zijn er teveel thema's. Je hebt de belangrijkste er uitgepikt denk ik.. Dank nogmaals!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moest keuzes maken, Anna. En kon natuurlijk ook niet teveel weggeven.
      Graag gelezen!

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.