dinsdag 11 april 2017

Ik las 'Duivelspact', geschreven door Loes den Hollander

Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd.  -  Søren Kierkegaard

Duivelspact

Boekgegevens:
Titel: Duivelspact
Auteur: Loes den Hollander
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 304 pagina's
Uitgever: Karakter Uitgevers B.V., oktober 2016
ISBN: 978 90 45210 29 2
ISBN: 978 94 61092 24 3 (Ebook)
NUR: 332

Mijn mening:
Het leest meteen weer heerlijk weg, deze thriller van Loes den Hollander.

Marijn Benting van Heemstede lijkt alles mee te hebben; geld, gezondheid en geluk. Wanneer er iets verschrikkelijks in haar leven gebeurt blijkt hoe Marijn zelf ook enorm verrast is. Dit is toch niet iets dat haar kan overkomen, zoiets gebeurt toch alleen bij anderen? 
Ze moet deze gebeurtenis proberen te verwerken en daarbij komt een heleboel uit het verleden naar boven waarvan (bijna) niemand iets weet. 
Het verhaal van Marijn wordt verteld in de ik-vorm, waardoor je enorm betrokken raakt met haar leven.

In het stukje vooraan in het boek merk je al dat er spanningen zijn tussen Marijn, haar vader en haar moeder Agneta. Maar er is meer aan de hand dan dat kleine stukje laat zien. Er is meer aan de hand dan Marijn op dat moment wil laten zien.

De drie delen waaruit het boek bestaat is geschreven in de derde persoon, je kijkt door de ogen van een ander mee naar de hoofdpersoon in dat betreffende deel, dat de naam van diegene als titel heeft.

'Het is vijf jaar geleden en hun levens zijn verdergegaan. Dat is normaal, je kunt niet steeds achterom blijven kijken naar iets waaraan niets meer te veranderen valt. Ze hebben alle drie een grote fout gemaakt en daar zullen ze hun hele leven spijt van hebben. Ze zullen ook nooit meer een dergelijke fout maken. Maar nu is het klaar, vindt ze.'

Drie delen… drie personen; wat is het verband en waar gaat het naar toe?
Niet naar hetgeen ik zelf dacht, in ieder geval. Het is nog gruwelijker dan ik in gedachte had en de titel 'Duivelspact' blijkt dan ook heel goed gekozen. In dit boek is soms pure haat en afgrijzen voelbaar!

Er zullen door meer dan één persoon keuzes gemaakt moeten worden. 
En dan komt de volgende vraag aan de orde: 'hoe ver ben je bereid te gaan?'
Aan het eind van het verhaal zijn veel plotwendingen, dit zorgt ervoor dat je het boek helemaal niet meer weg kunt leggen.
Ook deze thriller van Loes heb ik graag gelezen.

De auteur:
(foto: Karakter Uitgevers bv)

Voor de lezeressen van vrouwenbladen is Loes den Hollander beslist geen onbekende: zij won in 2001 de verhalenwedstrijd van Libelle met haar verhaal 'Loslaten'. De redactie van Libelle was zo gecharmeerd van dit verhaal, dat men besloot om in 2004 een zomerpocket uit te brengen met twee andere verhalen van haar hand. In 2005 herhaalde dit zich en verscheen er opnieuw een zomerpocket, met haar spannende verhaal 'De verkeerde moeder'.

Neem vooral ook een kijkje op haar website voor meer informatie over haar en haar werk. Volg Loes den Hollander op Twitter: @LoesHolland en ontmoet haar op Facebook.

Eerder las ik van Loes deze thrillers:

Koop Duivelspact bij uw lokale boekhandel of bij:

2 opmerkingen:

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.