dinsdag 4 april 2017

'Verkocht!', geschreven door Els de Jong



Verkocht!

Boekgegevens:
Titel: Verkocht!
Auteur: Els de Jong
Uitgave: paperback, 312 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Elikser, februari 2017
ISBN: 9789089549327

Ik moet aan zoveel dingen denken sinds ik met Hans ben. Hoe het straks allemaal moet als ik met hem getrouwd ben? Ik moet echt mijn best doen om een goede echtgenote te worden. Hoelang heb ik nog de tijd om me aan te passen of verwacht hij dat niet van me?
Ik probeer snel uit te rekenen hoeveel dagen het nog duurt voordat we trouwen. Eigenlijk weet ik het wel: het is over ongeveer drie maanden. Nou ja, ongeveer, om precies te zijn: over 96 dagen. 
Dat is best wel gauw. We moeten nog een huis kopen voor die tijd. Dan nog een bruiloft regelen. Ik moet nog verhuizen en nog heel veel meer. Ik probeer er niet aan te denken. 

Sophie en Hans gaan trouwen! 
Maar als je denkt dat de voorbereidingen voor hun huwelijk van een leien dakje gaan heb je het helemaal mis. 
Sophie is inmiddels dertig en heeft Hans leren kennen op een voorlichtingsbijeenkomst voor jeugdwerkers die hij organiseerde namens een landelijke jeugdorganisatie van hun Kerk. Daar moest ze als leidster van de kinderclub in het dorp waar ze woont namens de kerkelijke gemeente naartoe. Sophie zag hem als de verhoring op haar gebeden om een christelijke partner. 
Ze zaten wat betreft het geloof goed op een lijn. Dat was belangrijk voor haar. De christelijke huwelijksvijver zat tenslotte niet al te vol!

Terwijl Hans iemand is die vaste regels en een agenda heeft waar hij naar leeft, is Sophie spontaan en vaak wat onbeholpen in haar keuzes. 
Sophie is lerares Engels, werkt op een ROC vlakbij huis en heeft het er reuze naar haar zin. Maar ze heeft haar baan opgezegd om Hans een plezier te doen omdat het belangrijk voor hem belangrijk is dat wanneer er kinderen komen ze thuis blijft. Hans zal dan de kostwinner worden. Tot die tijd kan ze een paar dagen per week lesgeven op de Volksuniversiteit. 
Bovendien heeft ze de huur van haar woning opgezegd. Haar leuke rode Mini One met de Engelse vlag op het dag moet ook verkocht worden vindt Hans; ze kan immers best op de fiets naar de Volksuniversiteit. 

Sophie leert de ouders van Max beter kennen en ze is niet onder de indruk. Het lijkt alsof al hun kennis uit boeken komt en niet uit het ware leven. Dat is iets waar Sophie niet vrolijk van wordt en ze wil steeds minder met hen te maken hebben. Maar dat is moeilijk wanneer het je schoonouders zullen worden. 

Een huwelijk zal nogal wat veranderingen voor Sophie met zich meebrengen en dat begint haar wanneer ze op huizenjacht gaan steeds duidelijker te worden.
Gelukkig krijgen ze hulp van Max die een makelaar is en bovendien een kennis uit dezelfde kerkelijke gemeente als Hans. Nu ze op zoek zijn naar een huis waar ze na hun huwelijk zullen gaan wonen blijkt dat Hans en Sophie in dit geval niet zo goed op een lijn zitten.
Max en Sophie hebben op een beetje vervelende manier kennis met elkaar gemaakt en Sophie weet niet zo goed wat ze met deze Max aanmoet. Soms ergert ze zich aan zijn hooghartige manier van doen en een andere keer is ze blij hem te zien. Hij is een heel andere man dan haar Hans, dat is duidelijk. 

Ieder hoofdstuk wordt geopend met een toepasselijke quote van een filosoof, staatsman, journalist of een andere internationale bekendheid.
De quotes zijn een mooie aanvulling op dat punt in het verhaal.
Zoals in hoofdstuk 23 dat zich gedeeltelijk afspeelt bij de EHBO van een ziekenhuis:
'Wie nooit een wond voelde, lacht om pijn' – William Shakespeare

Het einde is niet helemaal onverwacht, hier wordt de proloog actualiteit.

Verkocht! is een chicklit met een waarschuwing. Het is geschreven in de eerste persoon, het is geen hoogstaande literatuur maar brengt je wel aan het lachen. Alle onderwerpen die je meestal in een chicklit vindt, komen ook in Verkocht! aan de orde zoals gewicht, geld, werk, vriendengroep en huisvesting. 

Verkocht! benadrukt dat het huwelijk geen kleine verbintenis is tussen twee mensen, maar een grote stap in een mensenleven. Soms leren de echtgenoten elkaar pas goed kennen tijdens de eerste jaren van hun huwelijk en mocht dan blijken dat ze toch niet zo goed bij elkaar passen, is het te laat. Met alle gevolgen van dien. 


 De auteur:


Els de Jong is ruim dertig jaar getrouwd, moeder van vier kinderen en sinds haar twaalfde dol op het schrijven van verhaaltjes.
Haar eerste roman heeft als titel De ideale kandidaat en werd in 2012 uitgegeven.
Els woont sinds haar huwelijk in Linschoten en is momenteel vrijwilliger bij KIDB (Kerk in de buurtwinkel) in Woerden. 

Verkocht! koopt u via uw lokale boekhandel of via:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.