dinsdag 9 juli 2019

Ik las: 'Van klein tot groots - Frida Kahlo' door Maria Isabel Sánchez Vegara met illustraties van Gee Fan Eng



Frida Kahlo

Over het boek:

Dit boek is onderdeel van de serie ‘Van klein tot groots’, waarmee kinderen én volwassenen de levensverhalen ontdekken van belangrijke vrouwen uit de wereldgeschiedenis. Elk deel laat zien hoe een klein meisje met een grote droom opgroeide tot een sterke vrouw met grootse ideeën.

Het vierde boek in de serie gaat over Frida Kahlo. Frida was een Mexicaanse kunstschilderes die uitgroeide tot een van de grootste kunsticonen van de 20e eeuw. Ze had een zeer persoonlijke en vrouwelijke schilderstijl en was daarnaast een bijzondere vrouw met een rebelse persoonlijkheid en een drang naar onafhankelijkheid. Ze wist tegenslagen als ziekte en een zwaar ongeluk de baas te worden en is daarmee ook vandaag de dag voor miljoenen vrouwen een voorbeeld van doorzettingsvermogen en moed.

Deze inspirerende en informatieve biografie bevat achterin een tijdlijn en extra informatie over Frida’s leven.

Een prachtige, bonte reeks levensverhalen om te verzamelen door 6- tot 100-jarigen!
(bron info: De Vier Windstreken)

Mijn mening:

Ook dit vierde deel uit de serie 'Van klein tot groots' is een aanrader!

Frida Kahlo was een vrouw die vanaf haar jonge jaren veel te verwerken kreeg. Ze kreeg kinderverlamming toen ze zes jaar was en op haar achttiende jaar werd de bus waarin ze zat aangereden door een tram.  Een stuk stalen leuning drong haar lichaam binnen door haar linkerzij en kwam er langs haar onderlijf weer uit. Haar ribben en bekken waren gebroken, haar slechte been was op elf plaatsen gebroken, ook haar ruggengraat was op diverse plaatsen gebroken en haar voet was verbrijzeld. 

Na haar ongeluk moest ze maandenlang in bed blijven en om iets te doen te hebben begon ze haar eigen voeten na te tekenen. Op deze manier werd ze afgeleid van de pijn die ze had. Haar moeder hing spiegels op in haar slaapkamer en zo kon Frida zelfportretten maken.
Ze bleef ook schilderen toen ze wat opgeknapt was en was trots op haar werk. Ze trouwde tot twee keer toe met de beroemde kunstenaar Diego Rivera! Twee heel verschillende mensen die toch niet zonder elkaar konden. In haar werk liet ze zien hoe ze zich voelde.

Ze heeft veel geleerd van hetgeen haar overkomen is en ontwikkelde een aantal levenslessen zoals: "Niks is absoluut. Alles verandert, alles beweegt, alles draait, alles vliegt en gaat weg.' en 'Wees jezelf." 
Ze trok zich niets aan van wat sociaal geaccepteerd was en deed haar eigen ding. Uiteindelijk werd haar werk wereldberoemd. Soms waren de onderwerpen niet naar de wens van anderen, maar ze volgde haar eigen ingevingen.

"Viva la vida!"
"Durf te leven!"

Dit sluit aan bij mijn eigen motto: "Carpe Diem" ("Pluk de dag.")
Deze tekst plaats ik vaak op mijn persoonlijke Facebookpagina: "Doe je eigen ding en geniet daar van!"

Ik heb enorm genoten van dit deel over 'Frida Kahlo' in de serie 'Van klein tot groots'.
De auteur laat hier Frida Kahlo zien als de unieke, sterke vrouw die ze was.


De auteur:

María Isabel Sánchez Vegara werd geboren in Barcelona, Spanje.
Ze werkte meer dan vijftien jaar voor cliënten bij belangrijke reclame agentschappen.
Ze beschrijft zichzelf als: "Creator, author, writer, copywriter, creative director, creative strategist, brand positioner and dreamer." (Linkedin)

Een paar vragen die Jackie Hong, Staff Reporter bij The Star naar aanleiding van deze serie Van klein tot groots per e-mail aan María Isabel Sánchez Vegara stelde:

Waarom heb je ervoor gekozen om de serie Van klein tot groots op vrouwen te richten?

Het idee kwam naar voren toen mijn tweelingnichten werden geboren. Ik was op zoek naar boeken om ze te verwelkomen in deze wereld. Ik was verrast dat er nog steeds zoveel verhalen waren die gingen over dames die zaten te wachten op een prins om hen te komen redden. 
Ik wist dat de geschiedenis vol staat met verhalen over ongelooflijke vrouwen, sterk en gepassioneerd, die in staat waren om hun dromen waar te maken. En dat waren de verhalen die ik mijn nichtjes over wilde vertellen.

Hoe kies je over welke vrouwen je schrijft?

Van klein tot groots is een eerbetoon aan dromers - aan hen die een droom nastreven, hoe onmogelijk het ook leek. Vanaf dat moment was alles heel intuïtief. Ik zoek geen vrouwen die simpelweg de top hebben bereikt in hun carrière als ontwerpers, schilders, vliegeniers, schrijvers, onderzoekers of zangers. Ik zoek ook naar authentieke en unieke vrouwen met een geweldige persoonlijkheid.

Lees HIER het volledige e-mail interview.

Eerder las ik uit de serie Van klein tot groots:

Van klein tot groots - Frida Kahlo koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens
Titel: Frida Kahlo
Serie: Van klein tot groots
Auteur: Maria Isabel Sánchez Vegara
Genre: prentenboek vanaf 6 jaar
Uitgave: hardcover, 36 pagina's
Uitgever: De Vier Windstreken, juni 2019
Illustraties: Gee Fan Eng
ISBN: 978 90 51167 41 2
NUR: 212, 274
Oorspronkelijke tekst:  Pequeña y Grande Frida Kahlo
Vertaald door: Antje Schoehuys-Blaak

Met dank aan De Vier Windstreken voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.