donderdag 14 april 2022

Vandaag in de schijnwerpers: 'Lasse Kangoeroe heeft een soldaat in zijn hoofd' geschreven door Nele Reynders, met illustraties van Sofie Schollaert

 


Lasse Kangoeroe heeft een soldaat in zijn hoofd

Kleine jongen op het autismespectrum,
Voor jou zal ik m’n warmte en liefde
in een schema gieten.
Je uitleggen dat ik van je houd.
Met duizend toverwoorden en honderd rare beelden
zal ik het je tonen.

Lasse heeft een soldaat in zijn hoofd. We maken een gewone dag mee van Lasse, thuis en op school, en zien hoe de soldaat hem door de dag heen helpt.
Iedere dag opnieuw.

Het is een invoelend verhaal over een kleine jongen die zich ergens op het autismespectrum bevindt. Omdat alle kinderen er mogen zijn, ook als het niet zo lekker gaat. 

Wist je dat het woord kangoeroe (Kagoroo in het Guugu Yimidhirr) in de
wijdverspreide mythe van de Aboriginals betekent: ‘Ik begrijp je niet.’ 
Toen ontdekkingsreiziger James Cook en natuurkundige Sir Joseph Banks de streek in AustraliĆ« aan het verkennen waren, vroegen ze aan een bewoner wat de naam was van het dier. Het lijkt wel zo dat een kangoeroe ervoor gemaakt is om symbool te staan voor autismespectrumstoornis. 
Met dit verhaal hoopt de auteur dat de (voor)lezers een rode draad vinden om samen op weg te gaan met hun kind door de kluwen die onze samenleving voor velen is.


Lasse Kangoeroe heeft een soldaat in zijn hoofd koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Lasse Kangoeroe heeft een soldaat in zijn hoofd
Auteur: Nele Reynders
Illustrator: Sofie Schollaert
Genre: kinderboeken, prentenboeken
Uitgave: hardcover, 32 pagina’s
Uitgever: Levendig Uitgever, 14 april 2022
ISBN 9789083183794
NUR 274


Met dank aan Levendig Uitgever voor het toezenden van een recensie-exemplaar
(bron info: Levendig Uitgever)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.