Fast Fashion
Een serieuze boodschap over onze consumptiemaatschappij en
de druk voor vrouwen om te presteren.
Donna is een veelzijdig karakter dat de lezer zowel kan irriteren als ontroeren. Ze werkt als stylist voor een bekend warenhuis, maar haar drukken baan met haar gezin is bijna niet te doen. Ze ontwikkelt ze een koopverslaving, want ze mag toch ook wel iets voor zichzelf hebben? Dat heeft ze toch verdiend? In haar gezin zien ze weinig van haar. Haar echtgenoot voedt hun kinderen op, want zij heeft daar écht geen tijd voor.
“Hij draait zich om bij de deur en kijkt haar slaperig aan: ‘Ik ga ervan uit dat jij vannacht weer op zolder slaapt?’
Daarna trekt hij de deur achter zich dicht.
‘Ja hoor, slaap jij ook maar lekker!’ roept ze hem venijnig na terwijl ze driftig de fles ontkurkt.
‘En bedankt voor het doorknippen van de creditcard.’
De volle donkerrode vloeistof gutst in het kristallen glas.”
Wanneer Donna voor haar bedrijf steeds goedkopere fabrikanten moet vinden en daarvoor zelfs naar het Verre Oosten moet gaan, ziet ze de keerzijde van goedkope kledingproductie. Daar ziet ze dat arbeidshygiëne en veiligheid ver te zoeken zijn. Productie van kleren zou niets te maken moeten hebben met industriële chemie. Ze ziet daar overvolle fabrieken met enorme hoeveelheden kleren, geproduceerd naar westerse behoeften, ‘teveel’ is een woord dat daar niet schijnt te bestaan.
Door de flashbacks krijgen we inzicht in de gebeurtenissen die hebben geleid tot de situatie van Donna, waardoor we meer begrip opbrengen voor haar keuzes.
“Wat is ze moe. Moe van het haasten, van al dat werken, van het altijd maar bereikbaar zijn voor iedereen. Van alle ballen in de lucht houden. Tijd voor haar kinderen en zichzelf had ze niet. Haar hart doet pijn.”
Achter in het boek vertelt de auteur hoe en waarom dit boek tot stand kwam. De humoristische elementen zorgen voor een luchtige noot, maar onderliggend is er een serieuze boodschap over onze consumptiemaatschappij en de druk om te presteren.
‘Fast Fashion’ is een oproep aan alle vrouwen om elkaar, over de hele wereld te ondersteunen.
De auteur
Agnes Esenkbrink (Kampen, 1961) startte in 2005 met beeldhouwen, naast haar werk als stylist en modeontwerper. In 2015 gooide ze het roer definitief om en zette ze haar creativiteit op een andere manier in door te gaan beeldhouwen en schrijven.
Ze schreef als eerste haar ervaringen over de mode-industrie op in de vorm van de roman: Fast Fashion. Daarna maakte ze een reeks stilistische beelden: “Slow Fashion Stones".
Lees meer over haar op haar website.
Fast Fashion koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:
Boekgegevens
Titel: Fast Fashion
Auteur: Agnes Esenkbrink
Genre: roman
Uitgave: paperback, 280 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Aspekt, 2017
ISBN: 9789463383042
Met dank aan Uitgeverij Aspekt voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Aspekt)
Dankjewel voor de mooie recensie van deze roman die sinds 2017 te koop is. De thema’s zijn nog steeds zeer relevant.
BeantwoordenVerwijderen