maandag 30 juni 2014

Mijn recensie van: 'Schaduwvriendin' van Christine Drews


Schaduwvriendin

Auteur: Christine Drews
Genre: literaire thriller
Uitgave: paperback, 304 pagina's
Uitgeverij De Fontein, mei 2014
ISBN 978 90 32514 20 4 
Ook als Ebook verkrijgbaar.

Originele titel: Schattenfreundin
Vertaald door Ans van der Graaff

Samenvatting: 

Niemand had de jonge vrouw gemist. Niemand had gemerkt hoe ze worstelde met haar leven, emt haar lot en met haar schuld. Alleen zij had het gemerkt en ze had haar uiterste best gedaan om haar enige vriendin te redden.
Het was haar niet gelukt.
Moe ging ze aan de voet van de boom zitten en ze keek naar de bosgrond voor haar. Ze nam wat aarde in haar hand en liet het in gedachten verzonken door haar vingers weglopen.
Opeens kromp ze in elkaar.

Het leven van de pas verhuisde Katrin Ortrop is één grote chaos. Haar man Thomas is alleen maar bezig met zijn werk, hun zoontje Leo kan niet aarden op zijn nieuwe school. Ze is dan ook blij als ze Tanja ontmoet, de moeder van een van Leo’s klasgenootjes. Tanja begrijpt haar, en hun vriendschap is al snel een onmisbaar onderdeel van Katrins leven.
Als plotseling Katrins vader overlijdt en Leo op de dag van de begrafenis ziek is, biedt Tanja aan om op te passen. Maar op het afgesproken tijdstip brengt ze Leo niet terug, en dat is het begin van een ware nachtmerrie. Tanja is nergens meer te vinden – en Leo ook niet. Al snel blijkt alles wat Tanja aan Katrin heeft verteld één grote leugen. Wie is Tanja nu echt? En waar is Leo?  


Wat ik er van vond:

Het verhaal begint met een spannende proloog. Je bent aan het eind van het boek gekomen wanneer je precies weet wat er in het begin bedoeld wordt. Goed gedaan, vind ik. Je blijft nieuwsgierig op deze manier.
De cover laat eigenlijk twee gezichten zien. Dat wijst op één van de personages in het boek, de vriendin van de hoofdpersoon Katrin. Zij heeft als het ware ook twee gezichten. Alle personages gaan steeds meer leven, naarmate je verder in het verhaal komt. Met name Charlotte wordt steeds menselijker. Ik zou haar graag terugzien in een volgend verhaal van Christine Drews. Het zijn vrij lange hoofdstukken, maar door de cursief gedrukte verhaallijnen die voor afwisseling zorgen, leest het heerlijk door. Ik had het boek snel uitgelezen. Een lekker spannende thriller.
Ik hoop op een vervolg, want Charlotte heeft ons nog meer te vertellen, denk ik.

Ik waardeer het boek met 4/5 sterren ****



 De auteur: 


Christine Drews studeerde psychologie en werkt als scenarioschrijver voor film en tv. Schaduwvriendin is haar thrillerdebuut, waarmee ze een succesvolle tweede carrière begon.
Bovendien was ze betrokken bij de productie van enkele comedyseries.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.