vrijdag 1 januari 2016

Ik las: 'In een donker, donker bos'. Het thrillerdebuut van Ruth Ware



In een donker, donker bos

Waar gaat het verhaal over?

Nora wordt, out of the blue, uitgenodigd voor het vrijgezellenfeest van Clare, die ze al tien jaar niet heeft gezien. Is dit een kans om geesten uit het verleden voorgoed te begraven?
Ze besluit te gaan, maar wat hooguit een ongemakkelijk feestje zou moeten zijn, eindigt in moord. Nora komt bij in het ziekenhuis, maar ze weet niet meer wat er is gebeurd - of wat ze heeft gedaan...

Je begrijpt dat ik enorm blij was dat ik gekozen was als een van de lezers van dit boek voor de Hebban Thriller Leesclub.

Mijn eerste boek in 2016!

De titel 'In een donker donker bos' kan zowel slaan op de locatie als op de verwarde gemoedstoestand van de hoofdpersoon.

De spanning is voelbaar door alles wat Nora zich af moet vragen. Weet Nora wel wat er aan de hand is? Of doet ze alsof?
'Ik wilde het verleden vergeten. Zelfbehoud – meer kon ik niet opbrengen. Ik stond mezelf niet toe na te denken over het leven dat ik had achtergelaten.'
Er is zoveel twijfel bij haar; twijfel over wat er gebeurd is, twijfel over of ze wel moet blijven en twijfel over wie ze kan vertrouwen.
De lezer zal zijn of haar vermoedens hebben over wat er aan de hand is, maar krijgt geen zekerheid. Heel bijzonder, hoe het ontbreken van zekerheid een groot onderdeel is in het verhaal. Dat maakt het tot een psychologische thriller.

Zowel deze hoofdpersoon als de andere personages zijn goed uitgewerkt. De een al wat vroeger in het boek dan de ander, wat alleen maar ten goede komt aan het verhaal. Het is een interessante groep mensen waar de lezer mee te maken krijgt. Maar uiteindelijk heeft men een goed overzicht gekregen hoe alles in elkaar steekt. Er zijn geen losse eindjes meer te bekennen.
Wanneer je een groep mensen bij elkaar zet, komen vaak de meest verschillende karakters naar boven. Zo is dat ook hier het geval.
Vriendschap, haat, verdriet, uit elkaar groeien, afscheid nemen en elkaar weer vinden komen in deze thriller aan de orde.
'De bitterheid over wat er was gebeurd is zo lang zo bepalend geweest voor wie ik ben. En nu is het weg. De bitterheid is weg.'
Dit is een indrukwekkend thrillerdebuut van Ruth Ware. Ze weet de lezer vanaf het begin tot aan het eind in spanning te houden over wat er precies gebeurd is of nog staat te gebeuren.
De prettige schrijfstijl van deze auteur zorgt er voor dat het boek lekker vlot leest en het doet me bovendien denken aan het werk van Agatha Christie. Bijzonder onderhoudend!
Ik ben heel benieuwd naar haar tweede boek.

Over de auteur:
(foto: Hebban)

Ruth Ware is publiciste bij een grote uitgeverij in Londen. In een donker, donker bos is haar thrillerdebuut. Het boek is een wereldwijd succes en staat al maanden op de New York Times en UK-bestsellerlijst. Ware schrijft momenteel aan haar tweede boek.

Reserveer dit boek bij uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Titel: In een donker, donker bos
Auteur: Ruth Ware
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 320 pagina's
Uitgever: Luitingh-Sijthoff, verwacht 01-04-2016
Oorspronkelijke titel: In a Dark, Dark Wood
ISBN: 978 90 24570 76 8

Een aantal quotes die ik vond op de website van de uitgever:
‘Je bent gewaarschuwd: dit boek is echt heel eng! Na het lezen van deze pageturner over een vrijgezellenfeestje dat helemaal verkeerd afloopt, had ik geen nagels meer over!’
- Reese Witherspoon

‘Het uitgangsgegeven had door Agatha Christie bedacht kunnen zijn als ze in de 21e eeuw had geleefd, maar in haar analyse van de machtsspelletjes waar sommige vrouwen zich aan overgeven – en van het onderhuidse venijn tussen sommige vriendinnen – doet Ware eerder denken aan Sophie Hannah, Christobel Kent of zelfs Gillian Flynn en Harriet Lane.’
- Independent

‘WAARSCHUWING: dit boek is hot. Ga er niet ’s avonds laat in lezen of wanneer je in een donker, donker bos bent…’
- The New York Journal of Books

‘Het beste van In een donker, donker bos is de griezelige sfeer rondom dit noodlottige weekend, een sfeer die nergens te dik is aangezet en geloofwaardig onheilspellend blijft.’
- USAToday

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.