dinsdag 19 januari 2016

Ik las voor Managementboek.nl: 'Handboek onderhandelen' van Margaret A. Neale & Thomas Z. Lys



Handboek onderhandelen
Psychologische en economische tactieken om elke situatie naar je hand te zetten

'Handboek onderhandelen' is gebaseerd op de nieuwste inzichten uit de economie en de psychologie. Vooraanstaande professoren Margaret A. Neale en Thomas Z. Lys doen al 30 jaar onderzoek naar effectief onderhandelen en maken nu hun bevindingen bruikbaar voor in de praktijk.

Aan de hand van veel voorbeelden en eyeopeners laten ze zien dat je in veel meer situaties kunt onderhandelen (en je zin kunt krijgen) dan je denkt.

Ontdek:
  • Hoe lichaamshouding een wapen kan zijn
  • De beste lichaamshouding voor een onderhandeling
  • Wat je kunt aflezen uit een tegenbod
  • Wat het juiste moment is voor een openingsbod
  • Waarom je baas wil dat je onderhandelt
  • Wanneer je het best van een onderhandeling een veiling kunt maken
  • Hoe je namens een team onderhandelt
  • Of mannen beter kunnen onderhandelen dan vrouwen
  • Wanneer het een goed idee is om boos te worden
  • Wat de beste manier is om boos te worden
  • Hoe je verantwoord onderhandelt met familieleden en vrienden
  • Of je beter met je vrouw dan met een vreemde kan onderhandelen
  • Hoe je het best op dreigementen kunt reageren
  • Op welk moment je de onderhandeling moet staken

Het boek is onderverdeeld in een inleiding, twee delen en een slotwoord gevolgd door een bronvermelding van de voetnoten.
In de inleiding wordt uitvoerig besproken hoe dit boek tot stand is gekomen. Je leert dat er verschillen zijn in overeenkomsten. Er zijn goede overeenkomsten waar je beter van wordt en waardoor je meer krijgt van de dingen die je wilt. Dan zijn er overeenkomsten omwille van de overeenkomst; deze zijn alleen geweldig als overeenstemming bereiken het enige is dat je wilt.
Dit boek is gebaseerd op tientallen jaren van onderzoek en door onderzoek hebben de auteurs kunnen bepalen welke strategieën op welk moment het effectiefst zijn.

Heel praktisch is dat je de volgorde van de twee delen van dit boek zelf bepaalt; wanneer je ze nodig hebt in het geval dat je een onderhandeling overweegt en uitvoert. Het eerste deel zou je kunnen beschouwen als een boot camp terwijl in het tweede deel bekeken wordt welke de factoren zijn die door je gedrag en dat van je tegenhangers ervoor zorgen dat de onderhandelingen ingewikkelder worden. En wat kun je met deze wijsheid doen?

Tenslotte wordt in het laatste hoofdstuk besproken wat je absoluut niet moet vergeten wanneer je tot overeenstemming bent gekomen. Met name wanneer je iets waardevols op tafel hebben liggen en hoe je dan kunt voorkomen dat op dat laatste moment een deal niet door kan gaan doordat er een kink in de kabel komt.

Dit is een boek met op feiten gebaseerd advies. Dat is wat mij ontzettend aanspreekt. Het is niet alleen maar bedacht op een hogeschool of universiteit maar het is ook toegepast en bewezen in de praktijk.
Een mooie combinatie van psychologie en economie in een praktische handleiding.

De auteur(s):
Margaret A. Neale (Stanford) en Thomas Z. Lys (Northwestern) hebben 30 jaar grensverleggend onderzoek naar effectief onderhandelen op hun naam staan, en geven seminars over de hele wereld. Neale is gespecialiseerd in de psychologische, cognitieve en sociale processen tijdens onderhandelen, en Lys is expert in de economische en financiële aspecten.

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:
ManagementBoek
bol.com

Boekgegevens:
Titel: Handboek onderhandelen
Auteur: Margaret A. Neale en Thomas Z. Lys
Genre: Economie en bedrijf algemeen
Uitgave: paperback, 368 pagina's
Uitgever: Maven Publishing, juni 2015
ISBN: 978 94 91845 56 7
ISBN: 978 94 91845 57 4 (e-book)
NUR: 780

Originele titel: Getting (More Of) What You Want. Mastering the Secrets of Psychology and Economics for Negotiation Performance, Profit, and Prosperity
Vertaling: Maven Publishing/ Ineke van den Elskamp

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.