woensdag 20 januari 2016

Nieuwe winactie met dank aan de nieuwe uitgever!



Zoals jullie weten is per 1 januari 2016 Meridiaan Uitgevers overgegaan van Overamstel Uitgevers naar uitgeverij Atlas Contact. Met de overname zijn ook de aan Meridiaan Uitgevers verbonden auteurs overgegaan, dat geldt dus ook voor Jonas Jonasson.
Om te vieren dat Atlas Contact de nieuwe uitgever is mag ik maar liefst DRIE exemplaren verloten van 'Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand)' van Jonas Jonasson.

Hieronder voor de volledigheid nog even de tekst van mijn blog met de recensie.

Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand)

Waar gaat het boek over?

Gangster Anders en zijn vrienden: Gangster Anders, vers uit de gevangenis; Johanna, een pastor, recent uit haar kerk gezet; en Per, receptionist in het hotel waar ze verblijven, de kleinzoon van een geruïneerde miljonair. Een snood plan smeden ze: Anders moet goedbetaalde vuile klusjes gaan opknappen voor de Zweedse onderwereld, de pastor en de receptionist worden zijn strategische partners.
Gaandeweg blijkt Gangster Anders maar matig geschikt voor de job en dan begint hij zich op een dag in de Bijbel te verdiepen. Hij besluit een kerk te stichten, de Kerk van Anders, met als motto: geven is beter dan nemen. Daar zijn Johanna en Per het maar half mee eens. Met inmiddels de halve onderwereld achter zich aan moeten de andere twee als de bliksem een nieuw, lucratief plan verzinnen ...

Mijn mening.

Een verhaal dat je zal verbazen. Het speelt zich af in Zweden.
Wat het eerst in me opkomt zijn de volgende woorden; bizar, komisch en mooi.

Bizar, omdat ik nooit een verhaal heb gelezen wat hier mee te vergelijken is. Daarom ook uniek.
Komisch, omdat ik niet hardop heb zitten lachen maar wel veel gegniffeld heb tijdens het lezen.
Mooi, omdat de mens beschreven is met al zijn (on)hebbelijkheden. De mens is mooi, hoe dan ook.

De hoofdpersonen zijn dusdanig beschreven dat je zelf een invulling kunt geven over hun uiterlijk.
De karakters zijn op zijn minst gezegd verbazingwekkend. Het is een langzaamaan-verhaal te noemen, lekker op je gemak lezen en je blijven verwonderen.
Leuk om te lezen dat de auteur zichzelf in dit verhaal ook even laat zien (althans zijn naam)
'Ze nam haar meisjesnaam Persson weer aan, zonder na te denken over de consequentie voor de jongen, die de voornaam Per had gekregen (niet omdat het erg is om Per Persson of Jonas Jonassen te heten, maar het kan een beetje saai overkomen).'

Het verhaal is onderverdeeld in drie delen, met de titels:
Deel 1 Een alternatieve bron van inkomsten
Deel 2 Een tweede alternatieve bron van inkomsten
Deel 3 Een derde alternatieve bron van inkomsten
Dit geeft een beetje de stijl van het boek weer. Precies zoals het er staat en niet anders. Niet grof maar duidelijk.

Wat me opviel was dat de auteur het voor elkaar krijgt om ongeveer alles te verklaren; zowel de goede karaktertrekken van de hoofdpersonen, maar ook de slechte eigenschappen, zoals hier:
'Hij had zijn morele kompas geërfd van zijn vader de alcoholist (die hem op tweejarige leeftijd in de steek liet voor een fles cognac) en zijn grootvader de paardenhandelaar, die zijn veulens vanaf de geboorte heel precieze hoeveelheden arsenicum gaf, …'
De auteur noemt het geen excuus, maar een verklaring. Op deze manier is werkelijk alles te verklaren. Ga maar ver genoeg terug in je stamboom, je omgeving, je haarkleur of wat dan ook.

'Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand)' is naar mijn mening een rustige roman om tussendoor te lezen met een taalgebruik waardoor je gaat glimlachen. Lees het boek en laat je verbazen.
Ik heb deze roman graag gelezen.

Meer over de auteur:

Jonas Jonasson (1961, Växjö) woont op het Zweedse eiland Gotland, in de Oostzee. Hij is jarenlang journalist en media-consultant geweest, maar geniet tegenwoordig bekendheid als bestsellerauteur.

Zijn vorige titels, De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween en De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje, zijn verschenen bij Signatuur. 'Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand)', is onlangs uitgekomen bij Meridiaan Uitgevers.

Koop dit boek bij uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Titel: Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand)
Auteur: Jonas Jonasson
Genre: roman, vertaalde literatuur
Uitgave: hardcover, 240 pagina's
Uitgever: Meridiaan Uitgevers, oktober 2015
ISBN: 978 90 48828 58 6
ISBN: 978 90 48828 59 3 (e-book)
NUR: 302
Originele titel: Mördar-Anders och hans vänner (samt en och annan ovän)Vertaling: Corry van Bree

Je kunt meeloten voor een exemplaar van dit boek door hieronder een reactie achter te laten waarin je aangeeft waar je dit bericht gedeeld hebt. Meedoen kan tot en met dinsdag 26 januari 2016, 23.30 uur.
In een aparte blog worden de
 DRIE namen van de winnaars bekend gemaakt.

Met dank aan Atlas Contact voor het ter beschikking stellen van de drie exemplaren.

Heel veel succes voor iedereen.
Warme groet, Mieke

35 opmerkingen:

  1. Ik doe heel graag mee en zal het bericht delen. Ik vond 'De 100 jarige man...' een geweldig boek en ik ben heel benieuwd naar dit boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik loot graag mee. Ben heel benieuwd naar dit boek. De vorige heb ik erg van genoten. Ik volg je blog en facebook en heb ook gedeeld op facebook

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel gehoord over dit boek en ben er zeer nieuwsgierig naar. Doe graag mee en zal dit bericht delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daar ik "het geniale bommenmeisje" gelezen heb en er van genoten heb, doe ik graag mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maak graag kans Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Doe graag mee. Deel de actie op mijn facebook Alex Dekker alex@dekker.tv

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie actie ;)
    Heb jouw recensie gelezen en doe heel graag mee.
    Dit boek spreekt mij aan.

    Liked & shared op FB

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Na het lezen van je recensie ben ik best nieuwsgierig geworden. Heb al het boek, De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween, gelezen.
    Geliked en gedeeld via fb.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik waag graag een kans om dit boek te winnen. Niet voor mezelf. Het lijkt me echter heel leuk om mijn schoonmoeder er mee te verrassen vermits zij fan is van deze auteur. Ik heb de winactie gedeeld via Twitter en Facebook.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oh, wat leuk. Dit zou mooi zijn, naast de 100jr man, en Bommenmeisje..zou ik heel graag deze verslinden. Ik deel het via Facebook.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik doe graag mee en heb je actie gedeeld via Facebook en Twitter

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb je actie geretweet. Heb vreselijk gelachen en meegeleefd met de 100 jarige die uit het raam klom en verdween, dus ben wel nieuwsgierig naar dit boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou dit boek graag willen lezen. Ik heb ook zo genoten van de 100 jarige. Dus ik loot graag mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Facebook, Twitter, op alle zes de adressen die je bovenaan de pagina hebt staan

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De 100-jarige man die uit het raam klom heb ik met veel plezier gelezen ,nu ben ik erg benieuwd naar dit boek. Gedeeld op twitter en facebook Groetjes, Anna italieganger@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik doe ook heel graag mee. Ik heb gedeeld op fb.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het vorige boek vond ik heel leuk. Gedeeld via twitter.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De 100-jarige man die uit het raam klom staat bij mij op de lijst voor de Reading Challenge, Hebban. Ik ga hem lezen voor de categorie: lees een boek met een heel lange titel! Ik heb er zin in. Het nieuwe boek lijkt me ook heel leuk! Ik ga delen op Facebook.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lijkt me toch wel een geweldig boek! Ik heb deze actie gedeeld op facebook

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dit boek lijkt me geweldig! Als ik alleen al lees waar het over gaat en hoe het verloop een beetje is, dan lijkt het me een boek dat ik aan een stuk uitlees, omdat ik nogal van absurde situaties hou. Ik doe heel graag mee. paramara1982@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik loot graag mee, heb het bericht gedeeld op Twitter.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Waag ook graag een kansje zal het delen op Fb

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een leuke actie zeg! Ik zou het boek graag cadeau doen aan mijn zwager, die is helemaal fan van de schrijver! Ik heb het gedeeld op Twitter.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Yes, ik doe heel graag mee voor dit bijzondere boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik loot graag mee, heb genoten van het eerste boek van hem. Ben heel benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik doe heel graag mee aan deze leuke actie en ik heb het bericht gedeeld op Facebook!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb het gedeeld op Facebook. Ik vond het boek van de 100 jarige echt grappig en ik ben erg benieuwd naar dit boek! Als ik het niet win komt hij sowieso op mijn nog te lezen lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik doe graag mee en heb gedeeld op facebook. Gr Meike

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ook gedeeld op twitter :) Meike

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Lijkt mij een heel fijn boek, ik heb het gedeeld op Twitter!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik doe mee!
    Ik heb het gedeeld op twitter; zowiezo_

    liefs, Zoë
    zoe2308 (apenstaartje) live.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.