vrijdag 21 september 2018

Vandaag in de schijnwerpers: De eeuw van mijn moeder - Maria Janssen



De eeuw van mijn moeder


De eeuw van mijn moeder gaat over de eeuw van Cornelia Johanna Kerkhof, een arbeidersdochter. Haar opleiding ging niet verder dan de lagere school en een vrije keuze voor een beroep was er voor vrouwen uit de arbeidersklasse niet. De wereld kwam het kleine arbeidershuisje niet binnen via radio of televisie.

Zij heeft geleefd van 1905 tot 2006. Haar eeuw heeft sociale zekerheid gebracht en de mogelijkheden om je sociale klasse te ontstijgen. Alle onderwijsvoorzieningen staan nu open voor iedereen. 
De kleinkinderen van Cornelia Johanna kunnen studeren wat ze willen op basis van geschiktheid en niet op basis van hun afkomst. 

Vrouwen en arbeiders zijn geëmancipeerd. De Algemene Wet Gelijke Behandeling is in 1994 van kracht geworden. Discriminatie op alle gronden: ras, religie en seksuele geaardheid is in het Koninkrijk der Nederlanden verboden. De drie partners in het Koninkrijk regelen elk hun eigen interne aangelegenheden via een autonoom zelfbestuur. Homoseksuelen zijn gelijkgesteld aan heteroseksuelen: zij kunnen in het huwelijk treden en kinderen adopteren. 
De twintigste eeuw is de eeuw van emancipatie en dekolonisatie geworden. 

De eeuw van mijn moeder gaat over een gewone familie in een eeuw van oorlogen, wederopbouw, crises en vooruitgang.

Deel I :1900-1940  Een verzuilde samenleving
Deel II :1945-1960  Nederland na de Tweede Wereldoorlog
Deel III :1960-1980  Mijn jaren zestig
Deel IV :1980-2006  Op weg naar het millennium

Deze vier delen zijn weer onderverdeeld in hoofdstukken, waarvan voor in het boek een overzicht staat. Dat maakt het gemakkelijk om iets terug te zoeken.

Maria Janssen schreef ook De hongerwinter van Cornelia Johanna. Ook dit boek werd uitgebracht door Uitgeverij Aspekt (2010).

De eeuw van mijn moeder koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Boekgegevens
Titel: De eeuw van mijn moeder
Auteur: Maria Janssen
Genre: geschiedenis, algemeen
Uitgave: gebonden, 512 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Aspekt, juni 2018
ISBN: 978 94 63384 61 2
NUR: 680


Met dank aan Uitgeverij Aspekt voor het toezenden van dit exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.