zondag 12 mei 2019

Ik las: De geschiedenis van Jane Doe - Michael Belanger

Liefde, verlies & groene koeien


De geschiedenis van Jane Doe

Dit boek las ik voor Nienke's kinderboekenblog , de boekensite van Nienke Pool.

In het eerste hoofdstuk lees je over een gedachte van Ray die gaat over wat iedere tiener en volwassene ook graag zou willen hebben. Wat zou dat veel verdriet, teleurstellingen en moeilijkheden kunnen voorkomen.

"Als je zoveel over geschiedenis leest als ik, ga je er op den duur naar verlangen dat er over het echte leven ook lesboeken bestonden, het soort met geïllustreerde tijdlijnen en 'wist je dat'-ballonnetjes die alles zo overzichtelijk en eenvoudig te begrijpen maken."

Vanaf dat moment was mijn aandacht gevangen.
In 'De geschiedenis van Jane Doe' lees je hoe de geschiedenisfreak Raymond Green probeert te doorgronden wat er in het afgelopen jaar gebeurde tussen zijn (ex-)vriendin Jane en hemzelf. Hij noemt haar Jane Doe om haar ware naam niet te hoeven onthullen.

Het verhaal speelt zich af in Williamsburg, Connecticut maar iedereen noemt deze plaats Burgerville. Het leven van Ray veranderde compleet toen Jane in Burgerville kwam wonen; het saaie plaatsje en de mensen die er in leefden werden meteen minder saai.
Hijzelf en zijn vriend Simon zijn een beetje de buitenbeentjes op school, maar door de vriendschap met Jane worden ze ineens belangrijker, zo lijkt het.
Jane geeft weinig prijs over zichzelf en haar leven, maar Ray is hartstikke gek op haar.

" 'Wat brengt je naar Williamsburg?' vroeg hij, zijn opgewekte toon ketste af op Janes duistere verschijning.
'Het is een straf van mijn ouders,' zei ze."

De titels van de hoofdstukken verwijzen naar het aantal dagen voor en het aantal dagen nadat Jane uit hun leven verdween.
Naarmate je vordert in het boek zul je steeds moeilijker het boek weg kunnen leggen. De personages zijn zo duidelijk beschreven dat het lijkt alsof je hen zelf kent. Vaak moest ik terugdenken aan de tijd dat ik zelf de leeftijd van deze personages had...

De auteur heeft met dit boek enkele onderwerpen aangeroerd waar niet zo snel een Young Adult boek over geschreven wordt: depressie bij tieners en zelfmoord.
Is een depressie wel een depressie en zijn sommige aandoeningen erfelijk? 
Bovendien gaat het over de impact die zelfmoord heeft bij diegenen die achterblijven; hebben ze wel alles gedaan wat mogelijk is om het te voorkomen? En was er een aanleiding? Dat is ook wat Ray zich afvraagt in dit verhaal.

Het is niet alles kommer en kwel in het verhaal. Humor is duidelijk aanwezig, zoals wanneer over 'De groene koe' gesproken wordt. Maar ook als het gaat over de valkuilen bij het combineren van voedsel en seks.

" 'Mag ik je iets vragen over seks?'
'Nee,' zei ik.
Simon vroeg het toch.
(Het hierop volgende is gekuist omwille van de jongere lezertjes. Of, als je een potlood bij de hand hebt, omgevormd tot een invuloefening.)
'Als je... met de..., hoe weet je dan of de... geen... is?'
'Je bent een...' zei ik. 'Je... en zorgt ervoor dat...'
'Maar doet dat geen pijn aan de...?' "

In het eind van het boek lees je in het hoofdstuk met de titel 'NU - nooit had ik ooit' over het afsluiten van een gebeurtenis en over afscheid nemen. Het is ontroerend, heftig en mooi tegelijk.

Dit laatste hoofdstuk wordt gevolgd door een noot van de acteur waarin hij over psychische aandoeningen schrijft, dat er geen kant-en-klare oplossingen voor zijn, maar dat er wel manieren om met psychische problemen te leren leven en ze zelfs te overwinnen.
Belangrijk is om hulp in te roepen bij je huisarts. Je hoeft daar niet bang voor te zijn of je te schamen want je bent echt niet de enige die dit overkomt, ook als het soms wel zo voelt. Als je zelfmoordneigingen hebt kun je terecht bij Zelfmoordpreventie.

"Jouw leven telt. De wereld mag niet nog een John of Jane Doe verliezen."

Ik heb nog lang een brok in mijn keel gehad nadat ik de laatste bladzijde heb omgeslagen en de onderwerpen zijn nog steeds in mijn gedachten.
Het leven bestaat uit meer dan één kleur!

"Bij het leven wordt helaas geen gebruiksaanwijzing geleverd, maar het lezen van De geschiedenis van Jane Doe kan een belangrijk verschil voor je maken." - Graag Gelezen

Ik waardeer 'De geschiedenis van Jane Doe' met 5 prachtige sterren!



De auteur
Michael Belanger is geschiedenisdocent op een middelbare school. De geschiedenis van Jane Doe is zijn adembenemende debuut.

De geschiedenis van Jane Doe koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens
Titel: De geschiedenis van Jane Doe
Auteur: Michael Belanger
Genre: Young Adult, vanaf ongeveer 15 jaar
Uitgave: gebonden, 252 pagina's
Uitgever: Lemniscaat, december 2018
ISBN: 978 90 47711 11 7
NUR: 285
Originele titel: The History of Jane Doe
Nederlandse vertaling: Lydia Meeder & Barbara Zuurbier

Met dank aan Lemniscaat voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.