dinsdag 19 juli 2022

Ik las, bekeek en genoot van: 'De vlucht van Daidalos' geschreven door Imme Dros met illustraties door John Rabou

 


De vlucht van Daidalos

Als je oud bent worden de goden
gierig met het geschenk van de slaap.
Dromen kan ik krijgen.
Verwarrende, steeds terugkerende
dromen die nergens toe leiden…

De geniale kunstenaar en uitvinder Daidalos blikt als oude man terug op zijn verleden en maakt een levendige reis door zijn herinneringen. Van zijn vlucht uit Athene tot het labyrint met de minotauros op Kreta, en van de vlucht met zijn hoogmoedige zoon Ikaros tot de slakkenhuisproef op Sicilië.

Een fantastische vertelling door Imme Dros, die vele kinderboeken schreef en een groot aantal Griekse mythen voor de jeugd bewerkte.

Met schitterende, gedetailleerde illustraties door John Rabou.


en



Daidalos is een bekende figuur in de Griekse mythologie. 
In ‘De vlucht van Daidalos’ blikt Daidalos terug op zijn verleden. Hierdoor mag je het verhaal zien een reis door de herinnering van Daidalos zelf. 
Een paar onderwerpen in dit boek zijn:  het labyrint op Kreta en de vlucht met zijn zoon Ikaros.

“Mijn opvliegende karakter werd mijn ondergang. Wat zal ik er nog over zeggen… Ik heb mezelf niet gemaakt. Talent en verstand komen van de goden, maar ook eigenschappen als eerzucht, afgunst en onbeheersbare drift. Waarom moest ik ook Perdix, de twaalfjarige zoon van mijn zuster, aannemen als leerling! Onder normale omstandigheden had ik dat nooit gedaan, alleen waren de omstandigheden niet normaal. Mijn vrouw stierf bij de geboorte van onze zoon Ikaros en mijn zuster was als een moeder voor hem. Kon ik weigeren toen ze me vroeg Perdix op te leiden?”

Daidalos was een geniale kunstenaar en uitvinder.
Na zijn vlucht uit Athene kwam hij in dienst van koning Minos van Kreta. Zo ontwierp hij het beroemde labyrint van Knossos; een stelsel van gangen en tunnels waar Minos de monsterlijke minotauros gevangen hield.

Daidalos en zijn zoon, Ikaros, werden nu door koning Minos gevangen gehouden op Kreta. De enige manier om van Kreta te ontsnappen was via de lucht. Dus maakte hij vleugels van veren, waarmee hij en zijn zoon wegvlogen over zee. Ikaros vloog echter te dicht bij de zon, waardoor de bijenwas van de vleugels smolt en hij in zee stortte.

“Ik schrok en schreeuwde zo hard ik kon: ‘Ikaros! Ikaros! Nee!’ Maar hij schreeuwde harder, juichte van vreugde en in een vlaag van jeugdige arrogantie steeg hij met machtige armbewegingen hogere en hoger de lucht in. Onoverwinnelijk. Een held. Een god. Het geluk van mijn kind duurde niet lang. Ikaros viel. Als een steen stortte hij omgeven door een wolk van dwarrelende veren naar beneden en plonsde in zee. Goden houden niet van hoogmoed in stervelingen, goden haten hoogmoed.”

Alle verhalen worden begeleid door prachtige en bijzonder gedetailleerde illustraties van John Rabou. Mede hierdoor is dit niet alleen een kinderboek, maar een boek voor alle leeftijden. Je ogen zien steeds meer, zo lijkt het.
Dit wil je ook als volwassene niet missen.
Ik heb werkelijk kunnen genieten van ‘De vlucht van Daidalos’ en waardeer het met vijf schitterende sterren.


De auteur:

Imme Dros (Hilversum, 1936) is een bekende Nederlandse schrijfster van
jeugdliteratuur en mocht ook al meerdere prijzen in ontvangst nemen. In 1971 debuteerde ze met haar allereerste boek. Ze schreef diverse boeken voor onder andere onzekere pubers maar ook voor beginnende lezers. 
Ook schreef ze sprookjesbewerkingen en de vertaling en bewerking van
een aantal Griekse mythen. 
De vlucht van Daidalos is haar eerste boek voor De Vier Windstreken. 

Leer Imme Dros wat beter kennen en lees  HIER ‘21 vragen aan… Imme Dros’ van De Groene Amsterdammer (28 december 2021).

De illustrator:

John Rabou (Den Bosch) was zestien jaar lang ‘Opperhoftekenmeester’ van het Land van Ooit.
Nu maakt hij vooral geschiedenisillustraties, onder andere voor historische jeugdromans, educatieve uitgeverijen en archeologische diensten en bedrijven. 
Al sinds zijn jeugd is hij gefascineerd door middeleeuwse en klassieke mythologie.
Hij illustreerde eerder voor De Vier Windstreken Ferguut en Het waterschaap.

Neem voor meer informatie over John Rabou een kijkje op zijn kleurrijke website.

De vlucht van Daidalos koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: De vlucht van Daidalos
Auteur: Imme Dros
Illustrator: John Rabou
Genre: (kinder)boeken, prentenboeken vanaf 8 jaar
Uitgave: hardcover, 52 pagina’s
Uitgever: De Vier Windstreken, februari 2022
ISBN: 9789051168860
NUR: 277, 282


Met dank aan De Vier Windstreken voor het toezenden van een recensie-exemplaar
(Bron info: De Vier Windstreken)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.