maandag 11 juli 2022

Ik las: 'Wolkenstad' geschreven door Anthony Doerr


Wolkenstad

Eerder heb ik mogen genieten van ‘Een muur vol herinneringen’ van deze auteur en daarom waren mijn verwachtingen hoog gespannen. Maar ik kan met overtuiging zeggen dat het boek, ondanks zijn gewicht, na de eerste bladzijde al bijna niet meer weg te leggen is.
In het begin moet je nog even kennismaken met alle personages, maar dan is het voor de lezer ook gemakkelijker om zich voor te stellen wat ze mee moeten maken.

NB: Er zijn vierentwintig letters in het oude Griekse alfabet, de Ilias en Odyssee werden allebei verdeeld in vierentwintig boeken.
‘Wolkenstad’ is verdeeld in vierentwintig hoofdstukken.

Door de manier van schrijven (aangenaam en toegankelijk) van Anthony Doerr komt het verhaal onmiddellijk tot leven en mag je mee op reis naar Constantinopel in het jaar 1453. Je wordt op een interstellair schip meegenomen naar de verre toekomst en om het wat dichter bij huis te houden: je bezoekt ook nog een bibliotheek in Idaho in de tegenwoordige tijd.

“Ze wordt twaalf, al zegt niemand er iets van. Ze holt niet langer door vervallen ruïnes, speelt niet meer dat ze Odysseus is die het paleis van de dappere Alkinoös binnendringt: het koninkrijk van de Faiaken lijkt in de as te zijn gelegd toen Kalaphates het perkament van Licinius in de vlammen wierp.”

In ‘Wolkenstad’ zijn maar liefst vijf hoofdpersonages. Het zijn stuk voor stuk buitenbeentjes en ze zijn een beetje dromerig. Ze hebben het niet gemakkelijk in hun leven en kunnen de wereld om hun heen niet echt begrijpen.

Het is een bijna ongelooflijke afwisseling van karakters van de hoofdpersonen in ieder verhaal. 
Anna, Omeir, Seymour, Zeno en Konstance worden verbonden door één krakkemikkig exemplaar van een tweeduizend jaar oude Griekse tekst - het eeuwenoude verhaal van Aethon, die ernaar verlangt om in een vogel te veranderen en dan naar een verzonnen paradijs te vliegen.

Wederom is Anthony Doerr er in geslaagd om in verschillende levens te kruipen en vanuit dat perspectief steeds een boeiend en gevarieerd verhaal te vertellen dat onderhoudend is tot en met de laatste letter.
Vooral de verbondenheid tussen mensen; zowel hier, elders, nu, vroeger en later is wat me in ‘Wolkenstad’ het meest heeft aangesproken.
De kracht van boeken en het doorvertellen van verhalen is een belangrijk punt in ‘Wolkenstad’. 

" 'Die dag,' zegt hij, 'al die jaren geleden, heb ik jullie allemaal iets heel kostbaars afgenomen. Ik weet dat ik nooit kan goedmaken wat ik toen heb gedaan. Maar omdat ik ook weet hoe het is om een plekje te verliezen waar je om gaf toen je jong was, hoe het voelt als zo'n plek je wordt afgenomen, dacht ik dat het iets voor jullie zou kunnen betekenen als ik jullie plek zou proberen terug te geven.'
Uit zijn tas haalt hij vijf gebonden boeken met een koningsblauwe kaf en overhandigt hun er allemaal eentje. Op de kaft wervelen vogels rond de torens van een wolkenstad."

Om het kort te houden kan ik het bovenstaande samenvatten in: ‘Wolkenstad’ is een echte aanrader, waarvan je zeker zult genieten.



De auteur:

Anthony Doerr is de bestsellerauteur van Als je het licht niet kunt zien, waarmee hij de Pulitzerprijs won. Wereldwijd zijn er bijna 10 miljoen exemplaren van het boek verkocht en het wordt door de internationale pers als meesterwerk beschouwd. 
Wolkenstad is zijn langverwachte, nieuwe roman. 
Anthony Doerr woont met zijn vrouw en twee zoons in Boisse, Idaho.

Eerder las ik van deze auteur: Een muur vol herinneringen

Ook verschenen van Anthony Doerr bij The House of Books:

Wolkenstad koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Wolkenstad
Auteur: Anthony Doerr
Genre: vertaalde literaire roman, novelle
Uitgave: paperback, 640 pagina’s
Uitgever: The House of Books, september 2021
ISBN: 9789044362251
ISBN: 9789044364323 Gebonden
ISBN: 9789044362268 (eBook)
ISBN: 9789044362275 Audio download
NUR: 302
Oorspronkelijke titel: Cloud Cuckoo Land
Vertaald door: Marga Blankestijn
Voorlezer: Ruben de Goede


Met dank aan The House of Books voor het toezenden van een exemplaar
(bron info: The House of Books)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.