dinsdag 30 augustus 2022

Ik las: 'Brecht gaat voor recht' geschreven door Marianne Vogel

 Laat je meevoeren naar de wereld van de Dreigroschenoper en de veelbewogen jaren 20.

“Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral”  (Bertold Brecht, 1928). 


Brecht gaat voor recht
Berlijnse thriller

In deze literaire thriller Brecht gaat voor recht lees je op een van de eerste bladzijden: 
“Opgedragen aan alle Groningse rederijkerskamers, en natuurlijk speciaal aan rederijkerskamer Eendracht.”
In het verhaal speelt een Groningse rederijkerskamer een grote rol.
Lees hier meer over  Rederijkerskamer Eendracht

Het boek bestaat uit vijf bedrijven. Het verhaal speelt zich af in de Berlijnse theaterwereld, in het beroemde Spreetheater (Berliner Ensemble). Knap gedaan door de auteur om de onderliggende gedachte op deze manier te versterken.

“Mijn hart bonkt in mijn keel, donkere vlekken dansen op mijn netvlies. Ik zwaai en roep, maar de auto trekt op en verdwijnt om de hoek van de Spreekade. Ik hol erachteraan. Tevergeefs. Op de hoek zie ik Esthers rode achterlichten in de verte verdwijnen. 
Vanmiddag hadden we te maken met een neppistool, maar deze keer is het wapen echt en in het bezit van een onberekenbare vrouw.”

Ook in dit deel van de Berlijnse thrillers spelen de speurders Sofie Bank (Duitse afkomst) en Frits Arend een grote rol. Deze hoofdpersonages werken voor een particulier recherchebureau in Amsterdam waar sinds kort Hadewieg aan het roer staat.

De bekende ‘Dreigroschenoper’ van Bertolt Brecht zou over zes dagen in het Berlijnse Spreetheater in première moeten gaan. Maar dan wordt prima donna Martin Bodenfeld vermoord, die de hoofdrol van Mackie Messer zou spelen.
 
Sofie en Frits onderzoeken de moord in opdracht van de Groningse rederijkerskamer Concordia. Want voor Concordia is het van levensbelang dat de Dreigroschenoper doorgaat. De Groningers mogen hun stuk pas opvoeren na de première in Berlijn. De nieuwe leider Hadewieg van het recherchebureau is groot liefhebber van Concordia. Zelfs de voorzitter van Concordia komt op een gegeven moment naar Berlijn. 

Een belangrijk onderdeel van het verhaal is Berlijn zelf; het is tenslotte een Berlijnse thriller. De kennis over Berlijn van de auteur is overduidelijk.
Voor in het boek is een plattegrond van Berlijn afgebeeld. De locaties in de stad worden zo levendig beschreven dat het lijkt alsof je Berlijn al jaren kent. 

Om bij het toneel te blijven; het is alsof je vanaf het podium de zaal inkijkt en hier en daar wordt de lezer door de ogen van Sofie en Frits een kijkje achter de schermen gegund, maar dan zonder het script te kunnen lezen. Hierdoor blijft de spanning gewaarborgd. 
Intriges en passies, schijn en maskerades  worden hier overgoten door een sausje van gevoelens en weetjes over de jaren  twintig. Martin Bodenfelds grootouders en Brecht waren bevriende communisten en vochten tegen de nazi’s. Maar er broeide wat onder die vriendschap.
Nu komt ook het verleden van de vader van Sofie en de betekenis voor zijn handelen voor de Stasi weer ter sprake. Maar ook hier blijft het broeien…

“Abrupt zet Hadewieg een stap van me weg. ‘Wie bent u?’ vraagt ze nogmaals, maar kennelijk is de verbinding verbroken.
Hadewieg laat haar telefoon zakken. Langzaam heft ze haar hoofd en haar blik glijdt naar ons toe. Haar gezicht is één en al schrik, verbijstering en afschuw.
Frits en ik staan versteend. Het is of de muziek en het feestgedruis wegvallen en een daverende stilte ons bevangt. Ik voorvoel dat ons grote problemen te wachten staan.”

De auteur heeft ons door Brecht gaat voor recht laten meegenieten als toeschouwers…

Ik kijk uit naar een volgend deel van deze reeks met Berlijnse thrillers van Marianne Vogel.



De auteur:

Marianne Vogel (Rotterdam, 6 augustus 1958) is persoonlijk coach en literatuurwetenschapper. Ze heeft jaren in Duitsland gewerkt. Deze vijfde Berlijn thriller rond het originele speurdersduo Bank en Arends is net als de vorige vier (Gedeelde stad, geheelde stad, In de schaduw van Marlene Dietrich, Communistengoud en kerstengengelen en Geest & Beest) gebaseerd op ware gebeurtenissen.

Marianne woont alweer twintig jaar in het Noorden van Nederland. Sinds 2003 is ze woonachtig in Zuidhorn.

Eerder las ik van Marianne Vogel: Geest & Beest

Brecht gaat voor recht koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:


Boekgegevens:

Titel: Brecht gaat voor recht
Reeks: Berlijnse thrillers #5
Auteur: Marianne Vogel
Genre: literaire thriller
Uitgave: paperback, 428 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Aspekt, september 2021
ISBN: 9789464247893
ISBN: 9789464249996 (eBook)
NUR: 305 


Met dank aan de auteur voor het toezenden van een recensie-exemplaar
(bron info: Uitgeverij Aspekt)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.