vrijdag 4 maart 2016

Vandaag ontvangen: 'Ach, deze leegte, deze verschrikkelijke leegte' van Joachim Meyerhoff



Deze roman verschijnt 8 maart en sluit perfect aan bij het Boekenweekthema
'Was ich noch zu sagen hätte'.

Ach, deze leegte, deze verschrikkelijke leegte

Op mijn twintigste werd ik tot mijn grote verrassing in München op een toneelschool aangenomen en trok ik bij mijn grootouders in omdat ik geen kamer kon vinden. Het contrast tussen deze twee werelden had niet groter kunnen zijn. Hierover wil ik vertellen: over mijn boven alles beminde grootouders, met z’n tweeën gevangen in hun schitterende huis, en over hoe het is als iemand tegen je zegt: ‘Je moet leren met je tepels te glimlachen.’

Zijn grootmoeder, ooit zelf actrice, is nog steeds een diva. Zijn grootvader, een gepensioneerde filosofieprofessor, is een scherpe, intimiderende maar slechthorende man. Hun dagen zijn ingedeeld aan de hand van absurde rituelen waarin alcohol een belangrijke rol speelt. Met de dagelijkse afwisseling van het grootse maar vreemde leven van zijn grootouders en de net zo bedenkelijke gang van zaken op de theaterschool, vertelt Joachim Meyerhoff weer een voortreffelijk, ontroerend, grappig en raak verhaal. Een hommage aan zijn grootouders en een eerlijk verslag van zijn confronterende vlucht in acteren.

De auteur: 
(foto:Signatuur)
Joachim Meyerhoff (1967), Duits acteur en auteur, werd in 2007 tot toneelspeler van het jaar verkozen. Momenteel maakt hij deel uit van het ensemblegenootschap van het Wiener burgtheater. In zijn persoonlijke zesdelige cyclus Alle Toten fliegen hoch trad hij op als verteller en zo ontstond het idee voor zijn romans, die stuk voor stuk enorme bestsellers in Duitsland zijn.
Voor zijn debuutroman Alle Toten fliegen hoch werd hij in Amerika bekroond met de Franz-Tumler-Literaturpreis 2011 en de aanmoedigingsprijs van de Bremer Literaturpreis 2012.

Reserveer dit boek bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:
Titel: Ach, deze leegte, deze verschrikkelijke leegte
Auteur: Joachim Meyerhoff
Genre: literaire roman
Uitgave: hardcover, 320 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Signatuur, verschijningsdatum 8 maart 2016
ISBN: 978 90 56725 51 8
ISBN: 978 90 44974 93 5 (e-book)
NUR: 302
Oorspronkelijke titel: Ach, diese Lücke, diese entsetzliche Lücke.
Alle Toten fliegen hoch, Teil 3

Vertaald uit het Duits door: Jan Bert Kanon


Met dank aan Uitgeverij Signatuur voor het vooruitleesexemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.