zondag 13 augustus 2017

Ik las: 'Overwonnen verlangen', geschreven door Marcel Beijer



Overwonnen verlangen

Boekgegevens:
Titel: Overwonnen verlangen
Auteur: Marcel Beijer
Genre: roman
Uitgave: paperback, 231 pagina's 
Uitgever: Elikser Uitgeverij, maart 2017
ISBN: 9789089549396
ISBN: 9789463650397 (e-book) 21 maart 2018

Van de achterflap:

Jessi verscheen in mijn gedachten. Ik zag hoe ze huilde. Een ijzige kou omringde mijn hart. 
“Is er iets met Jessi?”
“Niet met Jessi zelf. Maar haar gezin. Zo verschrikkelijk!”
Ze keek even naar het plafond, blies wat adem uit en pakte mijn hand vast.

Jessi en haar veel jongere buurman Marius hebben een bijzondere band met elkaar. De een is nog jong en de ander gebonden, maar ze worden onweerstaanbaar tot elkaar aangetrokken. Dan doet in beider leven zich een groot drama voor. Het verandert hun perspectief op het leven compleet. 
Jessi zoekt steun bij haar collega Sven en zijn vrouw Anja. En Marius zoekt steun bij Vincent, die met zijn praktische levensinstelling vaak de spijker op zijn kop slaat. Anja vertelt Jessi over haar gids en engel, die altijd bij haar is. Hij leeft in een andere dimensie, waar alles licht en energie is. In die wereld zijn er geen belemmeringen voor grenzeloze liefde, hoeveel bedenkingen er in het dagelijks leven ook voor lijken te zijn. 
Uiteindelijk grijpt het zichtbare en het onzichtbare in elkaar in een prachtige ontknoping.

Een spannend en aangrijpend boek, dat een wereld van troost en begrip heel dichtbij brengt.

Mijn mening:
Een aangrijpend verhaal over liefde, afscheid nemen, rouw en het leven zelf. 
De quote van Baruch Spinoza uit 'Ethica' voor in het boek zegt ook veel over het verhaal: 'God, dat wil zeggen: de natuur.'
Het verhaal vertelt over de levens van Jessi, Marius, Sven, Anja en Vincent  van 1 januari tot en met 1 januari het jaar daaropvolgend. De hoofdstukken worden afwisselend verteld vanuit het perspectief van de personages en hebben als titel een datum binnen deze periode.
De epiloog met als titel 17 maart is een prachtig vervolg.

Door alles wat gebeurt rondom de hoofdpersonen leest het boek als een spannende roman. De dialogen zijn prettig om te lezen en het verhaal heeft een goed plot.
'Hij vindt dat je eens een keer lekker moet gaan uitwaaien op het strand.'...
'De zee is belangrijk voor jou. De zee staat symbool voor het onbewuste. De zee voedt jou. Het zal je de kracht geven om drastische veranderingen in je leven aan te brengen.' 
'Anja was oprecht. Ze overtuigde me.'

Ik kon niet stoppen met lezen, maar moest het verhaal daarna even laten bezinken voordat ik deze recensie kon schrijven.
Het gevoel dat me na het lezen van dit verhaal, na de gevoelens van ontroering en gegrepen worden, uiteindelijk overkwam was een gevoel van rust en vooral geruststelling. 
'Overwonnen verlangen' zal me nog lang bijblijven. 

De auteur:
(foto: achterflap)

Marcel Beijer (1961, Hilversum) is journalist, tekstschrijver, columnist en hypnotiseur. Het boek Overwonnen verlangen is zijn eerste roman.
Hij is sinds 1989 professioneel actief als tekstschrijver in Almere. Eerst als chef redactie van vijf Gooise Kabelkranten, later als verslaggever en sous-chef bij het Dagblad van Almere.
In 2002 begon hij als zelfstandige onder zijn eigen naam een tekstbureau in Almere. Later veranderde die naam in ik wil publiciteit (IWP).
Naast zijn schrijversactiviteiten is Marcel Beijer gecertificeerd hypnotiseur.

'Overwonnen verlangen' won ik bij een winactie op Facebook bij Samenlezenisleuker.

'Overwonnen verlangen' koop je bijbol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.